Utslipp av metan og andre lettflyktige klimagasser (VOC) fra lagring, lasting, transport og lossing av råolje og kondensat utgjør et betydelig bidrag til klimagassutslipp fra norsk petroleumsvirksomhet. I tillegg representerer disse gassene en tapt energikilde.
Internasjonalt har fokuset på metanutslipp økt, blant annet gjennom initiativer som The Oil and Gas Methane Partnership (OGMP) 2.0 og International Maritime Organisation (IMO) for skipsfart. Enkelte VOC-komponenter, som benzen, utgjør også en alvorlig helserisiko.
Trenger gode verktøy for å forstå og forutse utslipp
For at myndigheter og industrien skal nå helse- og klimamål, er det avgjørende å ha gode tiltak for å forhindre eller redusere utslipp. Dette krever bedre forståelse og evne til å forutsi hvordan og når utslipp oppstår.
I prosjektet VOCSimPRO skal vi fornye og videreutvikle SINTEFs simuleringsverktøy VOCSim ved å implementere det i et moderne programmeringsspråk, utvikle nye metoder for kalibrering og usikkerhetsanalyse, og gjøre det mulig å analysere utslipp i hele verdikjeden – fra produksjon til lagring og transport.
Prosjektet inkluderer målinger på skip for å forbedre forståelsen av hvordan olje- og gassfasen mikses i tankene. Både nye og tidligere innsamlede data vil benyttes for å forbedre modellene.
Prosjektet skal utvikle et mer brukervennlig grensesnitt, slik at industrien vil kunne ta i bruk VOCSim til blant annet rapportering i henhold til OGMP 2.0, optimalisering av design og drift av VOC-gjenvinningssystemer, og reduksjon av behovet for kostbare målinger.
Simuleringskoden vil bli gjort tilgjengelig som åpen kildekode for å legge til rette for videre utvikling og bruk i både forskning og industri - også internasjonalt.
VOCSimPRO støtter FNs bærekraftsmål #13 (klimatiltak) og #9 (innovasjon), og kan på sikt bidra til betydelige utslippsreduksjoner, særlig i regioner som i dag mangler teknologi for gjenvinning og reduksjon av metan og andre VOC-komponenter.
Vi ser også potensial for å utvide metodene og programvaren til andre sektorer.