Maritime transportsystemer (MTM) blir stadig mer sammenkoblet, automatisert og komplekst. Denne utviklingen innebærer nye muligheter, men også nye sårbarheter og risiko. I senere år har vi sett eksempler på at globale forhold som krig og klimaendringer har stor innvirkning både på nasjonal og internasjonal transport.
MARMAN-prosjektet omhandler digitalisering av transportsystemet med søkelys på utfordringer knyttet til innføring av teknologi med ulik grad av automatisering, eksempelvis autonome fartøy.
Faglig sett er resiliens vektlagt som grunnlag for å forbedre maritime transportsystemer. Resiliens representerer en proaktiv tilnærming til håndtering både normal operasjon og uforutsette hendelser. Hurtige endringer i teknologi og samfunnsforhold skaper et sterkt behov framover for både utvikling og tilpasning av nye former for kompetanse. Prosjektet har fordypet seg i hvilken former for regulatorisk, ledelses- og operasjonell kompetanse som vil være nødvendig ved økt automatisering og kobling mellom delene i systemet.
Teori og operasjonell praksis er sett i sammenheng for å kunne håndtere både forutsette og uventede hendelser. Resultatene knyttet til lover og reguleringer, strategisk og integrert planlegging mellom ulike transportmodi (sjø, bane, veg og luft), på ulike ledelsesnivå (fra lovgivende til operasjonell praksis), og samspill mellom nivåene.
3D-grafikk: Mikael Sætereid