
Hva slags sykkelvei kan få flere til å sykle året rundt?
Stadig flere sykler også om vinteren. Men hvilken type sykkelvei er best – for syklisten, sykkelen, veien og miljøet?
Stadig flere sykler også om vinteren. Men hvilken type sykkelvei er best – for syklisten, sykkelen, veien og miljøet?
Gjennom bedre planlegging og målrettet oppfølging av prosjekter, skal avfallet fra byggeaktiviteter mer enn halveres.
Når SINTEF og NTNU oppretter Geminisenteret Tunnelteknologi 2.0, er ambisjonen å være vert for store FoU-satsinger og å bidra til å få på plass et eget masterprogram for fagområdet.
For at bygge-, anleggs- og eiendomsnæringen i Norge raskere skal ta i bruk digitalisering som verktøy, må aktørene bli flinkere til å forstå hvilke data som er viktige, hvilke beslutninger de kan påvirke, og hvordan de samspiller med andre aktører i...
Kommune-Norge må investere rundt 332 milliarder kroner i vann- og avløpsnettet de to neste tiårene, ifølge en ny utredning. Konsekvensene av å ikke følge anbefalingene kan bli drastiske.
Men før det kan skje, skal forskere i SINTEF utvikle et verktøy som finner den beste plasseringen av fornybar kraftproduksjon, energilagring og lading av elbiler langs veiene.
Nå er vi ett skritt nærmere en selvkjørende anleggsmaskin. I sommer ble denne valsen for første gang testet uten noen i førerhuset.
- På sikt vil el-gravemaskinene også kunne konkurrere med dieselmaskiner på pris, sier forsker Marianne Kjendseth Wiik.
Å hindre at vann trenger inn i tunneler er en stor kostnadspost. Men det er mye penger å spare på tettingen, både for lommebok og miljø, dersom man er villig til å endre på dagens metoder.
Forskningsprosjektet Drensstein tester ulike varianter av drenerende betongdekker. Målet er å finne den optimale oppbyggingen for å sikre god dreneringseffekt over tid.
Norske anleggsmaskiner går på tomgang i nær halvparten av arbeidstiden. I tillegg står de for en femtedel av klimagassutslippene fra bygg- og anleggsnæringen.
Steinmasser som tas ut fra tunneler, fraktes ofte rett til deponi, før ny stein transporteres inn for å bygge vei og bane.
SINTEF utgir nå en veileder for offentlige anskaffelsesprosesser innen utslippsfrie byggeplasser.
En ny faggruppe for anlegg og samferdsel vil bidra til å utvikle grønnere veier og anleggsplasser. De vil også påvirke folk til å velge mer miljøvennlig transport.
Et nytt forskningsprosjekt har som mål å gjøre tunnelkledninger med sprøytebetong til et enda bedre alternativ, også når det gjelder klimagassutslipp.
Med litt motivasjon, tid og tålmodighet kan du bygge en skjermvegg på egenhånd. Dette er arbeid man ellers gjerne må betale dyrt for å få utført.
Norge bygger infrastruktur som aldri før. Nye Veier utfordrer dagens praksis innen byggeprosess, byggetid og kostnader. Statens Vegvesen lar seg utfordre og kutter kostnader. Videre tvinger Parisavtalen oss til å tenke grønnere. Anleggssektoren er i...
Hvorfor utvikles det ikke flere bærekraftige løsninger i anleggssektoren? Hvorfor kommer så få nye produkter på markedet? Som forskere med lang erfaring fra området, ser vi på mulige forklaringer og tiltak for å gjøre det enklere å utvikle...