
Klimaløsning i rør
SINTEF Materialer og kjemi og SINTEF Energi samarbeider om forskning som skal sikre at innfanget CO2 kan fraktes trygt og kostnadseffektivt i rør – fra fangstanlegg til lagringssted.
SINTEF Materialer og kjemi og SINTEF Energi samarbeider om forskning som skal sikre at innfanget CO2 kan fraktes trygt og kostnadseffektivt i rør – fra fangstanlegg til lagringssted.
SINTEFs pris for fremragende forskning 2011-12 er tildelt forskerne Lars Kilaas, Are Lund og Kolbjørn Zahlsen fra SINTEF Materialer og kjemi. De får prisen for å ha utviklet teknologi som overvåker væskeinnstrømning i olje- og gassbrønner ved hjelp...
Plantenes fotosyntese er avhengig av membraner. Og vi hadde ikke hatt hørsel uten trommehinna. Må det også en membran til for å redde oss fra en klimakatastrofe?
Som deltaker i Zero Rally, var SINTEFs hydrogendrevne familiebil med på å vise et stort publikum at miljøbiler er som vanlige kjøretøy. De kan brukes også av deg og meg.
Anita Fossdal og Fride Vullum-Bruer vil at batteriet i iPhonen vår skal vare lenge – også når vi befinner oss på Svalbard, og selv om vi har lastet ned mange app'er på telefonen.
Hundrevis av tonn med ulike komponenter må på plass i toppen av en vindmølle. De fleste komponentene er laget av støpejern. Basert på CT-scanninger av det 47 millioner år gamle fossilet Ida, har SINTEF-forskere og industrien utviklet bedre og lettere...
Norges Forskningsråd bevilger 24 millioner til det 4-årige prosjektet NEXT-Drill. Her skal forskere og industriaktører utvikle teknologi og verktøy for å produsere geotermisk varme fra jordens indre.
Drivstoff fra vann - jovisst går det an! Alt drivstoffet lages av vann i Oslos nye fyllestasjon for hydrogenbiler.
Norsk forskningssenter for offshore vind, NOWITECH, signerte nylig en samarbeidsavtale med Nanyang Technological University i Singapore. Det gir økt kompetanse på hjemmebane.
Europas første gaffeltrucker med brenselceller – og hydrogen på tanken – er på vei mot markedet. Hele 30 demo-versjoner skal prøves ut, og Norge kan bli ett av testlandene.
Når kumøkka ligger og putrer i fjøskjelleren, dannes klimafiendtlig metan. I et biogassanlegg kan møkka utnyttes til energi og bli et pluss for distrikts-Norge.