Til hovedinnhold
Norsk English

Først med sirkulær asfalt – nå sjekker forskerne hvor bra den er

Du merker ikke forskjellen når du kjører her – men Marit Fladvad i SINTEF (fra venstre), Petter Fossheim hos Velde Asfalt og SINTEFs Lillian Uthus Mathisen viser hvordan det ser ut når E39 får sirkulær asfalt. Foto: Nils Bernt Rinde, Nye Veier.
Du merker ikke forskjellen når du kjører her – men Marit Fladvad i SINTEF (fra venstre), Petter Fossheim hos Velde Asfalt og SINTEFs Lillian Uthus Mathisen viser hvordan det ser ut når E39 får sirkulær asfalt. Foto: Nils Bernt Rinde, Nye Veier.
Denne asfalten ble laget helt uten nye, fossile råvarer. Men er den brukbar? Det skal Lillian Uthus Mathisen finne ut. Foreløpig ser det bra ut.

Kjører du på motorveiene i sommer? Nå kan du for første gang legge sirkulær asfalt under hjulene. 4–500 meter vei på E39 i Lyngdal har fått sirkulær asfalt på en strekning med mye trafikk.

– Vi tror vi er først i verden med å bygge denne type vei med sirkulær asfalt, sier administrerende direktør Anette Aanesland i Nye Veier.

Mange ingredienser

– Når du vet hvor mange ingredienser det er i denne asfalten og hvor krevende den er å få gjennom en fabrikk, er det lett å bli forundret over at det faktisk blir asfalt ut av det, sier Lillian Uthus Mathisen.

Hun er seniorrådgiver SINTEF. Nå har hun og kollegene i infrastruktur-avdelingen fått jobben med å finne ut om den nye asfalten er god nok. Det er Velde Asfalt som har utviklet asfalten, men det må forskere til for å måle og vurdere om den er god nok.

– Vi tror vi er først i verden med å bygge denne type vei med sirkulær asfalt.

Forretningshemmelighet

Nå lønner det seg å få til asfalt som har så lavt miljøfotavtrykk som mulig, forklarer Mathisen. Statens vegvesen legger vekt på klimautslippene når det skal kjøpes inn asfalt. Siden 2020 er CO₂-utslippene fra asfalt halvert.

Samtidig konkurrerer asfaltbransjen hardt om å komme opp med de beste miljøløsningene.

– Suksessen din står og faller litt på hvor lenge du greier å holde på en forretningshemmelighet, ifølge Mathise.

Redder stein fra fyllinga

Asfalt består av cirka 95 prosent stein. Resten er bitumen – et bindemiddel som kommer fra raffinering av råolje.

Vanligvis blir steinen sprengt ut av fjellet og knust. I den sirkulære asfalten på E39 er det i stedet brukt stein som ellers ville havnet på fyllinga. Så bindes steinen sammen med en blanding av resirkulert asfalt, resirkulerte bitumenprodukter og produkter som er laget av olje fra planter i stedet for fossil råolje.

Velde Asfalt og JV Implenia Stangeland feirer den nye asfalten med norske flagg. (Foto: Lisa Ravna Romøren, Screen story/Nye Veier)

Velde Asfalt og JV Implenia Stangeland feirer den nye asfalten med norske flagg. Foto: Lisa Ravna Romøren, Screen story/Nye Veier

Labtester ikke nok

– Velde har gjort veldig mange prøveproduksjoner. Så har vi sett på dem for å kunne gå videre med neste steg. Det var tre ulike typer asfalt som skulle legges, forteller Lillian Uthus Mathisen. På veien skal det ligge både et bærelag, et bindelag og et slitelag.

For å finne ut om asfalten er god nok, er det ikke annet å gjøre enn å prøveprodusere og legge den på veien. Slikt kan ikke testes i noe laboratorium.

– Vi hadde en tanke om å skilte veien med «her kjører du på sirkulær asfalt», men vi har ikke gjort det foreløpig.

– Først la Velde den rundt fabrikken på en plass der det ikke er så nøye om den ikke er bra nok. I neste omgang tenkte vi å høre om vi kunne legge den på en busslomme eller en påkjøringsrampe på E39, men Nye Veier insisterte på at vi måtte prøve det på ordentlig, sier Mathisen.

Internasjonal interesse

Den nye strekningen åpnet i god tid før ferietrafikken kom ut på veiene.

– Det ser greit ut så langt, forteller hun – men det er bare et inntrykk som hun har uten å ha gjort målinger ennå.

– Vi legger opp en plan med årlige målinger av spor og jevnhet, forteller hun.

Lillian Uthus Mathisen er ikke sikker på at akkurat denne typen sirkulær asfalt er det som kommer på alle nye motorveier.

– Vi vet ikke ennå om det er hensiktsmessig å ha 100 prosent sirkulær asfalt, men nå vet vi at det er mulig. Ellers på nye E39 er det 60 prosent gjenbruksasfalt, så det lå allerede i bunnen før vi begynte med dette prosjektet, forteller hun. Interessen for prosjektet har vært stor både i Norge og internasjonalt.

Og bilistene? De skal ikke merke forskjell.

– Vi hadde en tanke om å skilte på veien med at «her kjører du på sirkulær asfalt», men vi har ikke gjort det foreløpig, sier Mathisen.

Fakta om prosjektet:

Prosjektet Bærekraftig verdikjede og materialbruk i vegbygging bruker 123 millioner kroner over tre år på å finne nye løsninger for mer klima- og miljøvennlige veier og få dem ut i markedet. Nye Veier har med seg 16 partnere i prosjektet.

SINTEF har ansvaret for delprosjektet Vegkropp. Det handler om materialer til alle lag i konstruksjonen. Prosjektet skal prøve ut mer miljøvennlige asfaltdekker og øke bruken av lokale og sekundære materialer.

SINTEF har også ansvaret for to andre delprosjekter: Tunnel og Konstruksjoner langs vegen.

 

Prosjektinformasjon

Prosjektstart:

01.03.2024

Kontaktperson:

Marit Fladvad

Kontaktperson