
– Denne tørre batteriløsningen kan bli Elons våte drøm
Batterier skal gjøre verden grønnere, men de begynner livet som energikrevende miljøsvin. Forskere i SINTEF har klart å lage batterier både billigere, enklere og med mye lavere energiforbruk.
Batterier skal gjøre verden grønnere, men de begynner livet som energikrevende miljøsvin. Forskere i SINTEF har klart å lage batterier både billigere, enklere og med mye lavere energiforbruk.
Lungekreft er en av de farligste krefttypene. Behandling finnes, men er krevende, og i underkant av 30 prosent overlever. Men mRNA-teknologi gir håp om å redde flere, fordi den rammer kreftcellene på en helt ny måte.
Sjøsettes samtidig som at et pilotanlegg for hydrogenproduksjon står klart i Rørvik, som skal skalere fra 45 kilo hydrogen per døgn neste år til kapasitet på åtte tonn per døgn i 2025.
CO2 trenger ikke bare være en klimaversting. Det kan også bli en ressurs for oss!
Elektrifisering av sokkelen har lenge vært et politisk tema. Nå mener forskere dette kan gjøres ved hjelp av brenselceller på plattformene. Det sparer oss for nye sjøkabler og CO2-utslipp.
Om vi kan gjenbruke de eksisterende rørledningene som frakter naturgass i Nordsjøen til å frakte hydrogengass, vil det spare samfunnet for milliarder. Nå jakter forskere på svar på om det er mulig.
Aker Carbon Capture og SINTEF har inngått en strategisk samarbeidsavtale, med mål om å videreutvikle teknologi for CO₂-håndtering (CCUS) som skal redusere CO₂-utslipp fra industri og kraftproduksjon. Dette er en viktig del av den grønne omstillingen...
Strømprisene stiger, elbilfordelene forsvinner og ladekøene blir lengre i helger og ferier. Hva skjedde egentlig med hydrogenbilen som grønt alternativ for persontransport?
UNIS, Store Norske og SINTEF inngår nå i en avtale om strategisk samarbeid innenfor fornybare energisystemer tilpasset arktiske forhold. Bakgrunnen for samarbeidet er knyttet til den fremtidige energiomstillingen på Svalbard og i Longyearbyen, som...