Økt brukervennlighet gir økt effektivitet og kvalitet
Journalsystemet og samhandlingsløsningen Helseplattformen skal forbedres, slik at sykehusansatte opplever en mer brukervennlig løsning, som er enklere og mer tilfredsstillende å bruke. Gode journalsystemer med høy brukervennlighet øker effektiviteten i arbeidsflyten og kvaliteten på helsetjenestene.
Gir tiltakene de ønskede effekter?
Helse Midt-Norge gjennomfører et Program for brukervennlighet og optimalisering av Helseplattformen som jobber målrettet for å styrke brukervennligheten i løsningen. SINTEF og NTNU skal følge Programmet. Overordnet mål er å få kunnskap om de forbedrings-tiltakene som iverksettes får den ønskede effekten. Vi skal også kartlegge de kortsiktige resultatene av forbedringstiltakene, og vurdere hvordan resultater og effekter henger sammen med det arbeidet som gjøres i Programmet.
Metoder og data
Prosjektet gjennomføres med en kombinasjon av forskningsmetoder:
- Intervjuer - der ansatte beskriver sine erfaringer med løsningen før/etter forbedringstiltak.
- Spørreskjema - der ansatte scorer løsningens brukervennlighet.
- Loggdata - som viser bruk av løsningen.
- Virksomhetsdata - som indikerer effekter på drift.
Resultater fra forskningsprosjektet formidles gjennom rapporter og vitenskapelige publikasjoner.
Ill.: Shutterstock