Til hovedinnhold
Norsk English

Samspill mellom reise- og handlevaner, mobilitet, logistikk og områdeutvikling

Case Vestre Billingstad

Kontaktperson

Tidlig skisse av gatetun. Illustrasjon: White arkitekter

SINTEF har hjulpet Asker kommune med å kartlegge hvordan arealplanlegging påvirker mulighetene for å utvikle tjeneste- og mobilitetstilbudet på Vestre Billingstad, og hvilken effekt dette tilbudet har på innbyggernes reise- og handlevaner.

Resultater

FoU-prosjektet har identifisert viktige elementer i prosessen mellom private og offentlige aktører. 

Faktaark

Erfaringer fra prosessen og konkrete løsninger er sammenfattet i faktaarket Arealplanlegging og mobilitet

Faktaarket kan fungere som inspirasjon for framtidige utbyggingsprosjekter og beskriver tiltak som bidrar til å skape attraktive nabolag. 

I prosjektet er det gjennomført to seminarer med fokus på områdeutvikling og innovasjon i arealplanlegging. Se presentasjoner fra seminarene:

Blogg fra seminar med utbyggere, planleggere og mobilitets og logistikkleverandører (oktober 2022):
Arealplanlegging og mobilitet – erfaringer fra Vestre Billingstad i Asker

Oppsummering

Effektiv arealbruk med god kvalitet kan bidra til å løse utfordringer knyttet til natur og klima, og samtidig bidra til redusert bilbehov i hverdagen. Dagens mobilitets- og logistikkløsninger står i store endringer, drevet frem av bærekraft, teknologiutvikling, digitalisering, nye forretningsmodeller og endrede forventninger fra brukerne.

Bærekraftige mobilitetsløsninger oppnås blant annet ved å sørge for god tilgjengelighet til hverdagsfunksjoner, og tilby gode alternativer til privatbilen. Samhandling, vilje og åpenhet fra offentlige og private aktører i by-/ stedsutviklingsprosesser, og aktiv og koordinert utvikling av virkemidler, er sentralt for å lykkes. 

Bakgrunn

Kunnskap om mobilitetsløsninger og mobilitet i planarbeidet er viktige bidrag inn i det grønne skiftet. Dagens transportsystemer bidrar til forurensning, de legger beslag på store arealer og er ofte tilpasset privatbilene. Samtidig endres måten vi handler og reiser på. Økt netthandel og hjemlevering gir mer varetransport i boligområder, mens deleløsninger som bysykler, elsparkesykler, lastesykler og bilkollektiv gjør at færre eier et transportmiddel.

Så hvordan skal transport i by- og boligområder dreies i en mer bærekraftig retning? For å finne ut av det ville vi skaffe mer kunnskap om hvorfor og hvordan vi reiser og handler og hvordan reise- og handlevanene påvirker etterspørselen av mobilitetstjenester. 

Sånn har vi jobbet

Vestre Billingstad ble valgt som case fordi Asker kommune i samarbeid med mobilitetsaktører og utbyggere aktivt har jobbet med å tilrettelegge for nye tjeneste- og mobilitetstilbud, gjennom bildeleløsninger, ladeinfrastruktur, pakkestasjoner, knutepunkt og utforming av fleksible boområder for sambruk.

Vi har kartlagt handle- og reisevanene til personer som har kjøpt leilighet i Vestre Billingstad, med spørreundersøkelser før og etter flytting til området. I tillegg har vi kartlagt logistikkaktiviteter som antall vareleveringer, type leveringsløsninger, frekvens og lastefaktor. Til slutt drøftet vi hvordan samspillet mellom ulike tilbud kan optimaliseres gjennom arealplanlegging.

Finansiering

Prosjektet er et regionalt innovasjonsprosjekt, finansiert av Regionalt forskningsfond Viken (pnr 332772). I tillegg til Asker kommune deltok utbyggingsselskapet FERD, Posten og Otto Mobility.

Nøkkeltall

Prosjektvarighet

2022 - 2024