
Kan hydrogenplasma revolusjonere stålindustrien?
Stål er en grunnleggende byggestein i det moderne samfunnet, brukt i alt fra broer og bygninger til biler og elektronikk.
Stål er en grunnleggende byggestein i det moderne samfunnet, brukt i alt fra broer og bygninger til biler og elektronikk.
Norges status som foregangsland på bærekraftig produksjon får et løft når NTNU og SINTEF samler sine fagmiljøer i et nytt bygg på Gløshaugen i Trondheim. Nye, oppgraderte laboratorier skal hjelpe norsk og europeisk industri gjennom en svært...
Samarbeidsprosjektet skal få fortgang på CCUS-satsningen i Nord-Norge ved å se på best mulige løsninger for CO2-transport og lagring fra viktige utslippskilder.
Forskningssenteret Zero Emissions Metal Production (FME ZeMe) skal utvikle løsninger som bidrar til en karbonnøytral metallindustri i Norge innen 2050.
Metoden har hjulpet flyprodusenter, romfart og helseindustri. Nå peker 3D-printing seg ut som et lovende fremtidig verktøy også for aktører som forvandler vann og strøm til hydrogen.
Et EU-finansiert prosjekt har som mål å produsere silisium og mangan bærekraftig ved å bruke fornybart hydrogen og gjenbruke karbon.
Lenge har det vært en gåte: Tonnevis av ferromangan – et viktig tilsetningsstoff i stål – blir daglig «innelåst» i slagg på sin vei ut av smelteovnene. Nå er vi i ferd med å løse problemet.
Prosessindustri, karbonfangst og -lagring og bioteknologi var hovedtemaene på arrangementet Industriløftet på Arendalsuka 2024.
Får vitenskapelig og strategisk ansvar for teknologier for produksjon, gjenvinning og resirkulering av kritiske og strategiske råmaterialer fra primære og sekundære kilder, samt fra mineraler.
Svære mengder knust stein blir til overs ved mineralutvinning og ender i naturen. Om vi utvikler ny kunnskap, kan slik masse i stedet brukes i betong og til å forbedre dyrkingsjord.
Ved å erstatte naturgass med bærekraftig hydrogen og sikrere og smartere produksjonsmåter, skal et EU-finansiert prosjekt avkarbonisere glass- og aluminiumsindustrien.
SINTEF og NTNU har fått støtte fra Forskningsrådets Infrastruktur-program til utvikling av et nasjonalt senter for infrastruktur TEMP (Transition to Sustainable Resource Efficiency in Metal Production and Recycling). Senteret vil ha som målsetting å...
Et EU-prosjekt er dedikert til å fremme energieffektivitet gjennom utvikling av innovative og miljøvennlige metoder for korrosjonsbeskyttelse, med mål om å erstatte stål med aluminium.
Kunnskap, kompetanse og næringsutvikling var viktige stikkord da temaet selvforsyning av kritiske råmaterialer ble diskutert på Arendalsuka 2023.
Uten økt kunnskap om hva som skjer i atomenes og molekylenes verden når materialer resirkuleres, vil sirkulærøkonomien aldri bli noe av.
SINTEF har ledet et prosjekt for bærekraftig maritim transport i Nord-Afrika. Resultatet er en transportbåt drevet av batterier fra solceller.
Spesialstålet kom i fokus ved en bilulykke i 2021. Normalt skal slike legeringer korrodere langsomt, men de bør ikke brukes i rekkverk langs veier som vintersaltes. Andre steder i veinettet kan materialet gi lang levetid og kostnadsbesparelser.
Magnetene i vindmøller kommer fra Kina. Materialene i el-bil batterier kommer i hovedsak fra Kongo. I dag fraktes viktige mineraler og metaller til Europa fra ustabile land langt unna. Kan vi sikre tilgangen på hjemmebane? Her er forskernes tre...