
Slik påvirkes skifer av været
I Norge har vi lang tradisjon for å bruke skifer på bygg. Hvordan vil klimaendringene påvirke skiferen i årene som kommer? Det har SINTEF undersøkt sammen med Otta Skifer AS.
I Norge har vi lang tradisjon for å bruke skifer på bygg. Hvordan vil klimaendringene påvirke skiferen i årene som kommer? Det har SINTEF undersøkt sammen med Otta Skifer AS.
Mer av den kritiske infrastrukturen vår må ned i undergrunnen, både for sikkerhet og for å frigjøre verdifulle områder over bakken. Trondheim har en unik mulighet til å tenke nytt om arealbruk.
Metallavfall – slagg – kan gjøre tunnelene mer miljøvennlige. SINTEF har testet 55 ulike blandinger for injeksjonsmasse for å vannsikre tunnelen.
Mer kritisk infrastruktur må ned i undergrunnen, både for sikkerheten og for å frigjøre områder over bakken. I tillegg er debatten om tilfluktsrom høyaktuell.
Ingen andre enn de nærmeste naboene ville noen gang ha hørt om kjernekraftanlegget Fukoshima - om det hadde vært plassert under bakken.
Et toårig forskningsprosjekt skal bidra til en mer bærekraftig ressursutnyttelse, et lavere klimaavtrykk, og økt samarbeid og konkurransekraft rundt Norges nasjonalbergart larvikitt.
Vi i anleggsnæringen må bli bedre på å fremsnakke oss selv og de løsningene vi har på store samfunnsutfordringer.
Byggforskserien gir råd om oppbygning av dekker på plasser og mindre veier. Fokus er på dekker med gate- og belegningsstein, plater og heller av naturstein, betong og tegl.
Vanntett sprøytebetong som alternativ til tradisjonell tunnelkledning kan redusere bransjens klimafotavtrykk betraktelig. Vi har sett på ulike alternativer for Byåstunnelen.
Tettere kontakt med bransjen og økt fokus på tunneler står på agendaen når Sindre Log nå tar over som forskningsleder for berg- og geoteknikk i SINTEF Community.
I gjennomsnitt forbruker hver nordmann ca. 15 tonn pukk og grus hvert eneste år. Mye av massene kunne vært gjenbrukt i andre byggeprosjekter, men manglende oversikt hindrer gjenbruk, viser ny rapport.
Spesialbygde droner utstyrt med sensorer og datakapasitet åpner for nye forskningsmetoder innenfor en rekke fagområder.
Etter mange års samarbeid mellom SINTEF og byggenæringen, ser det endelig ut til at vi snart er i mål med en sertifiseringsordning for takskifer.
Tunnelprosjekter som drives med tunnelboremaskin (TBM), er tilbake for fullt i Norge, og vi trenger gode tids- og kostnadsestimater. Berglaboratoriet ved SINTEF tilbyr kundene ny og forbedret testmetode.
Fredag 2. juni ble Tom Myran tildelt Hans Majestet Kongens fortjenestemedalje for sitt grensesprengende arbeid med helse, miljø og sikkerhet i bergverksindustrien.
Når SINTEF og NTNU oppretter Geminisenteret Tunnelteknologi 2.0, er ambisjonen å være vert for store FoU-satsinger og å bidra til å få på plass et eget masterprogram for fagområdet.
En treårig europeisk studie skal se på hvordan overvåking via satellitter kan bidra til å minske risikoen fra geofarer som påvirker infrastrukturen vår.
Hvert år legges natursteinsdekker for rundt en milliard kroner i Norge. Bykommunene er de største brukerne. SINTEF erfarer at det stadig reises spørsmål rundt valg av type naturstein, formater og tykkelser, i tillegg til oppbygging og utforming av...