Senteret vi bli en sentral kunnskapsleverandør til Samferdselsdepartementet og Nasjonal transportplan (NTP), og ambisjonene er høye for både forskning og samfunnseffekt.
– TRACE er ikke bare et forskningsprosjekt, men en samarbeidsarena. Vi skal utvikle kunnskap som faktisk tas i bruk, og det krever at vi jobber tett med dem som planlegger, bygger og forvalter transportsystemet, sier senterleder og sjefforsker i SINTEF, Marianne Ryghaug.
15. oktober ble senteret offisielt sparket i gang i Trondheim. Partnere fra hele transportsektoren var samlet for å starte arbeidet.
Brukerpartnerne satte agendaen
Et høydepunkt var at brukerpartnerne Asker kommune, Bane NOR, ITS Norway, Kystverket, Nordland fylkeskommune, Ruter, Nye Veier og Statens vegvesen presenterte hvilke utfordringer de står overfor, og hvilken kunnskap de trenger for å lykkes.
Christine Alveberg i Nye Veier ser fram til å få på plass ny kunnskap om hvordan man kan utvikle og drifte transportsystemer på en mer bærekraftig og samfunnsnyttig måte.
– Nye veier har mye faglig innsikt i hva som fungerer, og kan komme med innspill på hva som kan gjøres bedre. Det eksisterer målkonflikter når det kommer til å vekte hensyn mot hverandre, og det er begrenset med juridiske rammevilkår for å gjøre restaurering som bøter på naturinngrep knyttet til veiprosjekt, sier Alveberg.
– Framover er det nødvendig å se på beslutningssystemet fordi det er i planleggingen vi kan redusere konsekvenser aller mest. Vi er en organisasjon som kan snu oss fort og kan teste metoder utviklet i TRACE, forteller hun.
Sølve Brenn Jerm i Asker kommune er også glad for at kommuner, forskere og transportaktører skal jobbe sammen om løsninger. Kommunen jobber aktivt for å utvikle steder og skape trygge, inkluderende og livlige områder.
– Vi skal bruke arealet godt og samle boliger, arbeidsplasser, tjenester og kulturtilbud nær kollektivtransport. Samtidig planlegger vi for et samfunn som er godt for alle aldersgrupper. Vi jobber for bærekraftige transportløsninger med bedre veier for gange, sykling og kollektivtransport, i nært samarbeid med relevante aktører, sier Brenn Jerm.
Vi må tenke nytt – sammen
Presentasjonene fra brukerpartnerne dannet også grunnlaget for gruppearbeid der deltakerne jobbet med fem temaer:
- Fremtidens løsninger for automatisert og delt mobilitet
- Avvenning fra det bilbaserte samfunnet
- Blågrønn infrastruktur langs veg- og jernbanenettet
- Beslutningsprosess bak nye knutepunkter og terminaler
- Politisk vilje og befolkningsaksept for implementering av tiltak
Diskusjonene avdekket både kunnskapshull og behov for bedre samordning, datadeling og langsiktig planlegging. Disse innspillene vil danne grunnlaget for de første brukercasene i TRACE.
Fra forskning til handling
TRACE er organisert i fire forskningsområder (RA1–RA4) som blant annet skal:
- analysere hvordan internasjonale avtaler påvirker norsk transportpolitikk
- studere virkemidler og tiltak for å endre transportsystemet, inkludert dilemmaer
- måle transportens påvirkning på natur, miljø og areal
- forbedre plan- og beslutningsprosesser
Senteret har også etablert en kunnskapsarena der brukerpartnere og forskere skal samarbeide tett gjennom brukercaser og forskningssprinter. Målet er at brukercasene kan utvikles sammen med brukerpartnerne for å sikre relevans for arbeidet.
TRACE er ett av tre nye forskningssentre i Transport 2050-satsingen, og har som mål å støtte utviklingen til et lavutslipps transportsystem som tar hensyn til natur, miljø og arealbruk. Senteret ledes av SINTEF i tett samarbeid med NTNU, TØI, NHH og CICERO, og har 20 partnere fra hele transportsektoren, inkludert vei, bane, luft og sjø. God dialog med brukerpartnerne er viktig for å utvikle kunnskap som kan brukes i praksis.