Til hovedinnhold
Norsk English

SINTEF utvikler testmetoder for å sikre asfalt med lengre levetid

Statens vegvesen har engasjert SINTEF til å utvikle testmetoder for nye biogene bindemidler i asfalt. Foto: Erik Larsstuen Statens vegvesen
Forskere skal bistå Statens vegvesen med å finne testmetoder og bidra til å sette riktige dokumentasjonskrav til biogene bindemidler i asfalt.

Statens vegvesen har redusert klimautslippene fra asfalt med 55 prosent siden 2020, og fortsetter arbeidet for å gjøre asfalten mer klimavennlig – blant annet ved å sikre kvalitet som gir like lang eller lengre levetid en tradisjonell asfalt.

Nye typer bindemiddel

Statens vegvesen vekter CO2-utslipp i tillegg til pris ved tildeling av asfaltkontrakter. Det har ført til at mange leverandører har byttet ut deler av det tradisjonelle bitumenet (råolje) med biogene bindemidler.

– Det kan for eksempel være tre- og plantebaserte produkter. Slike produkter har et lavere CO2-utslipp en de tradisjonelle bindemidlene, og kan til og med bidra til negativt utslipp, ved at de tar opp  og lagrer CO2, forklarer seniorforsker Bjørn Ove Lerfald i SINTEF.

Statens vegvesen har behov for å utvikle metoder de kan bruke for å teste egenskaper som kvalitet, levetid, helseeffekt og resirkulerbarhet.

– Våre testmetoder er tilpasset tradisjonelt bitumen. Nå som det dukker opp nye typer av biogene materialer, er det viktig å ha god kontroll på de nye produktene. Derfor har vi nå behov for å finne riktige metoder for å se nærmere på egenskapene til disse. Det er dette arbeidet SINTEF nå skal bistå oss med, sier fagkoordinator for asfalt i Statens vegvesen, Thor Asbjørn Lunaas.

I første omgang skal SINTEF-forskerne kartlegge erfaringene med metoder som er i bruk i dag, blant annet ved å intervjue ulike fagpersoner.

Kartlegger kvalitet   

– SINTEF skal blant annet gjennomføre en kartlegging av hvilke egenskaper som oppnås ved bruk av ulike typer biogene bindemidler i asfalt. Det er også viktig for oss å få mer kunnskap om hvor høy andel biogene bindemidler som kan tilsettes uten at det går på bekostning av asfaltens egenskaper og de kravene vi stiller, sier Lunaas, og legger til:  

– Statens vegvesen vil oppdatere kravene til bindemiddel i asfaltkontraktene for neste år og da må vi vurdere om det skal settes en grense på hvor mye biogent bindemiddel som kan blandes inn.

Anskaffelsens anslåtte verdi er på 1,3 millioner kroner, eks. mva. 

Kontaktperson