Men veien dit er ikke helt rett fram. Det fins både teknologiske og regulatoriske utfordringer.
– Teknologien må være trygg og pålitelig, også når kjøretøyet blandes med vanlig trafikk. Og det må være god informasjonsflyt mellom kjøretøy, myndigheter og infrastruktur.
Det forteller Petter Arnesen i SINTEF, som ledet demoen ved Ørje tollstasjon.
Testet tolldeklarering uten sjåfør
Ved en grensekryssing må bilen i tillegg forholde seg til ulike nasjonale regelverk, digital tollklarering og juridisk ansvar. For hvem har ansvar for lasten når det ikke er en sjåfør om bord? I dag har sjåføren ansvar for godset hen frakter over grensen, og må fysisk snakke med tollen dersom noe ikke er i orden eller om man er trukket ut til en sjekk. Hvordan ser dette ut dersom det ikke er en sjåfør i bilen? Og hvem vil stå ansvarlig for hva som lastes i bilen?
Målet med grensepasseringen var å teste hvordan autonome kjøretøy håndterer disse utfordringene.
Lastebilen kjørte over grensa to ganger. Først med grønn tolldeklarering, da kjører bilen rett gjennom tollen, og så en rød tolldeklarering hvor bilen må stoppe for videre inspeksjon.
Postnord hadde forhåndsdeklarert godset. Når kjøretøyet passerte grensa, ble nummerskiltet automatisk registrert. Så ble det gjort et oppsalg mot Tolletatens Digitoll-system, som sendte en digital melding til kjøretøyet om at det enten kunne kjøre videre over grensa eller måtte stoppe for inspeksjon.
– Begge deler fungerte knirkefritt, sier Arnesen.
Stort europeisk samarbeid
Demoen inngår i EU-prosjektet MODI hvor åtte land i Europa undersøker hva som skal til for å få autonom varetransport på veiene.
– Det gjenstår arbeid både på den tekniske og regulatoriske siden, og det er avgjørende å jobbe parallelt med teknologi og reguleringer, sier Arnesen.
SINTEF legger til rette for samarbeid mellom næringsliv, offentlige etater og forskning. Det er helt nødvendig for å få frem slike automatiserte løsninger.
MODI-prosjektet
- Grensepasseringen var et samarbeid mellom svenske og norske partnere, inkludert ITS Norway, Statens vegvesen, SINTEF, Q-Free, Einride, Trafikverket, Tollvesenet, PostNord, Kartverket og Østfold fylkeskommune.
- Om MODI-prosjektet