Til hovedinnhold
Norsk English

Ekstreme værforhold – Ofotbanen og Malmbanan blir internasjonal testarena

Ofotbanen og Malmbanan går gjennom vakker natur, men når det snør tett blir det travelt for denne maskinen. Foto: Arctic Media House
Ofotbanen og Malmbanan, som går gjennom arktiske strøk med ekstreme værforhold, blir testarena for fremtidens jernbaneteknologi.

Over 473 kilometer jernbane, fra den isfrie havnen i Narvik til industriknutepunktet Luleå, har i over hundre år vært en sentral transportåre for europeisk råvareforsyning.

Heftig arktisk klima, verdens tyngste tog, krevende topografi og grensekryssende drift har gjort strekningen til en optimal testkorridor for jernbaneteknologi i flere tiår.

Et nytt norsk-svensk initiativ, Arctic Test Arena, styrker samarbeidet mellom myndigheter, forskningsmiljøer og industri på tvers av landene.

– Ekstremvær er vanligvis en utfordring for jernbanen, men når vi skal teste ny teknologi, er store snømengder og arktisk kulde faktisk en fordel. Det nordlige gir oss en unik testarena, sier fungerende jernbanedirektør Marit Rønning.

Se video fra prosjektet her:

 

Sensorovervåkning, klimatesting og blytunge tog

Ofotbanen og Malmbanan er ideelle for å teste jernbaneteknologi. Ett år med drift her tilsvarer opptil ti års testing i Sør-Europa.

Teknologien som testes i dag og i fremtiden på denne strekningen vil være med på å styrke driftsstabiliteten og effektivt vedlikehold på jernbanen.

– Lansering av testarenaen vil sette både Norge og Sverige på det internasjonale kartet for jernbaneforskning, sier forskningsleder Rune Nilsen i SINTEF Narvik. 

– Å kunne bruke jernbanen som en fullskala laboratorium vil gi gode forutsetninger for å gjøre både norsk og internasjonal jernbane bedre.

Noen av prosjektene som testes nå er:

  • Broovervåking med sensorer
  • Digital tilstandsovervåking fra tog i drift
  • Hjulprofildetektor – testing og utbygging av detektornett
  • Deteksjon av grunnbevegelser, jordskred og skinnefeil
  • Overvåking av jernbaneinfrastruktur med optisk fiber
  • Måling av sporgeometri, krefter og slitasje
  • Testing av skinner og sviller med tog lastet opp til 32,5 tonn aksellast

Ofotbanen og Malmbanan er spesielt godt egnet for testing av tunge godstog. I dag kjøres togene med en aksellast på 31 tonn – betydelig høyere enn maksgrensen på 22,5 tonn på store deler av det norske jernbanenettet. Nå skal tog på opptil 32,5 tonn testes.

– Ofotbanen og Malmbanan er ikke bare jernbaner, de er Europas mest robuste testkorridor for fremtidens teknologi og innovasjon, utdyper Nilsen. 

Togtur og seminar

Den offisielle åpningen av Arctic Test Arena arrangeres 4.–5. november i Narvik.

Tirsdag 4. november kjører et tog fra Narvik til Abisko, med stopp på flere testområder underveis. Onsdag 5. november er det seminar og lab-besøk ved UiT, inkludert lærdommer fra avsporingen i 2023.

Et av prosjektene som vises frem er sensorovervåkningen på Søsterbekk bro, et Europe’s Rail JU-prosjekt der ny teknologi overvåker broens tilstand og slitasje.

Fakta

  • Arctic Test Arena er et norsk-svensk samarbeid for å utvikle jernbaneteknologi med mål om å forbedre driftssikkerheten, øke motstandskraft mot ekstremvær og klimaendringer, fremme innovasjon og samarbeid mellom industri og forskning og gjøre testing tilgjengelig, relevant og kostnadseffektivt
  • Testarenaen utvikles i tett samarbeid mellom norske og svenske aktører.  
  • Hovedpartnerne er Bane NOR, Trafikverket, SINTEF, UiT – Norges arktiske universitet, Luleå tekniska universitet (LTU)/Luelå Railway Research Center (JVTC) og Jernbandirektoratet/Europes Rail Norge som koordinerer initiativet.

Nettsidene til initiativet: Artic Test Arena på Ofotbanen og Malmbanan - Jernbanedirektoratet

Kontaktperson