– Vi ser litt for mange ganger at det blir skader og problemer rett etter at nybyggarantien er gått ut. Da er det ofte den som eier bygget, som sitter med problemet, sier Kristin Elvebakk.
Hun er forsker og seniorrådgiver hos SINTEF.
Godtar fem år
Da hun jobbet som rådgiver i byggenæringen, hørte hun ofte totalentreprenører som sa rett ut at «det holder for oss at det holder i fem år». Nå som hun er over i forskningen, har hun hørt det samme igjen.
Med andre ord: For å spare penger setter totalentreprenørene opp bygg med løsninger som er beregnet på å holde til garantien er ute, ikke på å holde lengst mulig.
Nyttige faguttrykk:
Prosjektering: Planlegging og tegning av hvordan et bygg skal bygges – altså å finne ut hvordan alt skal lages og fungere før du begynner å bygge.
Totalentreprenør: Et firma som har ansvar for hele byggeprosjektet – både planlegging og utføring – fra start til slutt.
Elektriske føringer: Rør, kabler og kanaler som leder strøm og signaler gjennom bygget.
Ettermontasje: Å montere eller installere noe etter at bygget allerede er ferdig eller tatt i bruk.
Taktekker: Fagperson som legger og vedlikeholder tak slik at det blir tett og beskytter bygget mot vær og vind.
Teknisk godkjenning: En bekreftelse fra SINTEF på at et produkt er testet og vurdert som trygt og egnet til bruk i norske bygg.
Doblet garanti?
– Med fem års nybyggaranti kan de jo kalkulere med å velge løsninger som holder innenfor garantitiden. På den måten fokuserer de ikke så mye på levetiden til løsninger og materialer i et lengre perspektiv. Noen løsninger hadde kanskje ikke blitt bygd og noen materialvalg hadde kanskje vært annerledes hvis garantitiden hadde vært lenger, regner Elvebakk med.
Kristin Elvebakk møter byggfeil hele tiden. Hun skjønner ikke at entreprenørene tør å levere fra seg nybygg som bare holder i fem år før feilene dukker opp. Foto: SINTEF
Derfor synes hun at det er verdt å se nærmere på å forlenge garantien på nybygg til ti år.
– Slik som det er nå, kan totalentreprenørene gamble. De som sitter igjen med problemet, er byggeierne som overtar etterpå. Jeg har bistått mange sameier som sitter med store kostnader på prosjekter som er rett over nybyggarantien, forteller hun.
Fuktskader øker mest
Elvebakk og kollegene i SINTEF Community forsker på bygg, men de er også ofte inne som eksperter i vitneboksen i rettssaker.
– Det vi ser når vi er ute på skadeoppdrag, er at det er skader som følge av nedbør som øker mest. Vi er ute på veldig mange fuktrelaterte skader. Økningen er størst på tak, men det er økning også på ytterveggene, forteller hun.
– Med fem års nybyggaranti kan de jo kalkulere med å velge løsninger som holder innenfor garantitiden.
Tar tid å oppdage
Mange byggfeil bruker tid på å utvikle seg til skader som er så alvorlige at de blir synlige:
– Det kan være tett en liten stund, så begynner det å komme inn litt fukt, men så går det noen år før skadene blir synlige, forklarer Elvebakk.
Hun konstaterer at det gjøres veldig mye rart der det bygges nytt. Mangelfull prosjektering påvirker utførelsen, sier hun.
Lager hull etterpå
– Det nye nå er at det gjøres mer etter at bygget er ferdigstilt. For eksempel kommer solcelleleverandører inn etter at taket egentlig er ferdig. De tar hull på de utroligste plasser for elektriske føringer. Da er ikke taket tett lenger. Og taktekkeren kan jo ikke ta ansvar når andre har vært og herjet med taket etterpå. All slik ettermontasje er noe som byggherrer bør være oppmerksomme på. Det påvirker garantien deres, sier Elvebakk.
Den som eier bygget, har også ansvar for å unngå skader:
– Det er viktig å vedlikeholde med tanke på å redusere risikoen for byggskader. Hvis takstmannen kommer ut på et bygg med skader og ser manglende vedlikehold, får du ikke igjen på forsikringen, sier hun.
– Det nye nå er at det gjøres mer etter at bygget er ferdigstilt. For eksempel kommer solcelleleverandører inn etter at taket egentlig er ferdig. De tar hull på de utroligste plasser for elektriske føringer.
Praktisk erfaring viktig
Kristin Elvebakk sitter i Takprodusentenes Forskningsgruppe. Der deler forskerne, produsentene og de andre i takbransjen erfaringer. Forskningsgruppen bruker erfaringene fra både gode løsninger og kjente feil til å lage egne veiledere til bransjen.
Nytt og varig? Forskning viser at mange nye bygg får skader når garantien på fem år går ut. Husene på bildet har ikke direkte sammenheng med saken. Illustrasjonsfoto: iStock
– Det er mye å lære av byggefeil, for det er ikke alt som kan beregnes eller dokumenteres i et laboratorium. Ofte er det bare praktiske erfaringer som viser om fuktsikring fungerer eller ikke. Og noe som fungerer på ett sted, trenger ikke å fungere på et annet sted med annet klima, sier hun.
Selv har hun vært på skadesaker på Vestlandet der arkitekter østfra ikke har lokalkunnskapen som trengs, for eksempel om bergensregnet.
Klimaendringene påvirker
– For å velge produkter som er egnet i norsk klima, bør du se etter en teknisk godkjenning, gjerne fra SINTEF. Så er det veldig viktig at de prosjekterende har kunnskap om klimaet på byggestedet og hvilke løsninger som fungerer der, mener Elvebakk.
Nå ser hun frem til mer forskning på byggskader og hvordan det kan bli færre skader.
– Dette er noe vi virkelig jobber med for tiden. Vi må se nærmere på byggskader og hvordan erfaringene kan brukes til for eksempel å forbedre Byggforskserien, som er kunnskapssystemet vårt for byggenæringen, sier hun.
Akkurat nå er det fuktskader som følge av nedbør som øker mest. Foto: SINTEF
Dyr kvalitet?
Kristin Elvebakk skjønner ikke at byggenæringen tør å tenke at det er greit om det dukker opp feil på byggene etter fem år.
– Én ting er at de ikke trenger å dekke kostnadene når det har gått fem år, men dette handler om deres rykte, også. Hvis det blir feil etter sju–åtte år, er det en skrape i kvalitetsstempelet deres, mener hun.
Så er spørsmålet hva som skjer om garantien økes til ti år. Fører større sikkerhetsmarginer til at prisene går opp? Boligprisene og byggekostnadene er høye allerede i dag, påpeker Elvebakk.
– Men gode løsninger trenger ikke nødvendigvis å være dyre, men bedre gjennomtenkte.
Dette sier loven:
«Entreprenøren skal stille garanti for oppfyllinga av avtalen. […] Garantien skal gjelde fram til fem år etter overtakinga og dekkje ein sum som minst svarer til ti prosent av vederlaget.»
(Bustadoppføringslova §12)
«Forbrukaren mistar retten til å gjere ein mangel gjeldande dersom det ikkje er gjeve melding til entreprenøren om at mangelen blir gjord gjeldande innan rimeleg tid etter at forbrukaren oppdaga eller burde ha oppdaga mangelen. Ein mangel kan ikkje gjerast gjeldande seinare enn fem år etter overtakinga.»
(Bustadoppføringslova §12)