Til hovedinnhold
Norsk English

Kampen om våre data: - Vi kan bli best i verden

Tre menn på en scene
SINTEF Digitals konserndirektør (til høyre), møtte blant andre Oslo-byråd Robert Steen (Ap) til debatt under Arendalsuka. Moderator Aksel Faanes Persson til venste.
Cognite-direktør John Markus Lervik mener Norge kan bli best i verden på data, men da må vi handle nå. Gikk du glipp av vinneroppskriften og den spennende debatten om "Kampen om våre data" på Arendalsuka, kan du se den her.

- Vi kan bli best i verden, for her spiller vi fra en "position of strength". Vi er verdensledende i en del industrier, blant annet i prosessindustri, sjømatindustri, og olje og gass. Ved å kombinere det med softwarekompetanse, kan vi lage verdens beste teknologi for å transformere industri og gjøre de mer bærekraftige, sa John Markus Lervik, som er administrerende direktør og grunnlegger av Cognite under SINTEF og NTNUs debatt "Kampen om våre data: Har Norge vinneroppskriften?" i Dagens Næringslivs studio på Arendalsuka.

Der møtte han statssekretær Paul Chaffey (H) fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet, byråd for helse, eldre og innbyggertjenester, Robert Steen (Ap), i Oslo kommune, Norges forskningsråds direktør Mari Sundli Tveit, SINTEF Digitals konserndirektør Morten Dalsmo og professor Torbjørn Svendsen ved NTNU. Kommunikasjonsrådgiver og programleder for podkasten Smart forklart, Aksel Faanes Persson, var moderator.

Mann snakker via en skjerm
Cognite-direktør John Markus Lervik mener Norge kan bli best i verden på data, dersom vi tar de riktige grepene nå.

I dag er verdien på dataøkonomien i Norge beregnet til 150 milliarder kroner, og det er forventet at med riktige grep så vil den verdien dobles de neste ni årene inn mot 2030.

- Vi må komme i gang

Chaffey trakk frem stortingsmelding 22, "Data som ressurs — Datadrevet økonomi og innovasjon", som regjeringen nylig la frem, og to tiltak de allerede er i gang med for å sikre dataøkonomiens fremtid: Det ene er Datafabrikken, som er et samarbeid mellom Digital Norway og digitaliseringsdirektoratet for å legge til rette for at også små- og mellomstore bedrifter kan ta i bruk offentlig og privat data. Det andre er norsk deltakelse på europeisk nivå i digitaliseringsprogrammet Digital, for å gjøre Europa konkurransedyktig på dette området.

Men flere av paneldeltakerne mente at det må tas flere grep for å lykkes, og at det haster.

- Det holder ikke å ha komiteer og stortingsmeldinger, vi må komme i gang og gjøre det veldig fort. Vi har en unik mulighet nå i Norge, hvis vi kommer i gang. Men vi kan ikke vente i tre eller fem år, da blir vi for sent ute, poengterte Lervik. Han fikk støtte fra blant andre Robert Steen, som pekte på flere tiltak for å realisere verdien av data.


- Vi må som nasjon bli et attraktivt sted for de globale talentene innenfor disse områdene, skal vi være med å hevde oss i en verden hvor globalisering og teknologi virkelig treffer hverandre, sa han. Steen mener også at det er viktig å forstå hvordan digital teknologi kan transformere de verdensledende sektorene og industriene vi har i Norge til eksportindustri. Han trakk også frem viktigheten av å gjøre de offentlige registrene tilgjengelige, for å bygge eksportindustri basert på data.

- Forskning har en veldig viktig rolle å spille her

Også SINTEF Digitals konserndirektør Morten Dalsmo er utålmodig på Norges vegne, og etterlyser reell handling.

- Vi har industrikompetansen, men vi trenger å supplere den med internasjonalt ledende digitalkompetanse. Da er vi virkelig i verdensklasse og da kan vi virkelig skape industrien med de mulighetene det gir. Men det krever at vi gjør grepene og tar prioriteringene, sa han.

- Forskning har en veldig viktig rolle å spille her, sa Dalsmo og pekte på at vi bør ha egne forskningssentre tilsvarende det vi har på klimaområdet også innenfor digitalområdet. Også Torbjørn Svendsen i NTNU og Mari Sundli Tveit i Norges Forskningsråd vil jobbe for et kompetanseløft i Norge.

Se hele debatten og få vinneroppskriften i DN Studio her.

Kontaktperson