![Hvorfor blir det bilkø – og hvordan kan vi unngå den?](/remote/gemini.no/wp-content/uploads/2024/07/istockbilko.jpg?width=560&height=315&mode=crop&scale=both&quality=70)
Hvorfor blir det bilkø – og hvordan kan vi unngå den?
Ingen er glad i kø. En norsk gjennomsnitts-bilist er villig til å punge ut med nesten 100 kroner for å spare én time i trafikken, ifølge forskning. Men køa kan temmes.
Ingen er glad i kø. En norsk gjennomsnitts-bilist er villig til å punge ut med nesten 100 kroner for å spare én time i trafikken, ifølge forskning. Men køa kan temmes.
Politikkutformingen går i riktig retning, men det trengs en mye større satsing for å utløse det store potensialet for energieffektivisering i bygningsmassen. Ambisjonene må opp!
Rådene skal sikre at skoleanlegg planlegges og bygges til beste for lokalmiljøet.
Når solcellepaneler erstatter taktekning eller kledning, kalles det bygningsintegrerte solceller. De må oppfylle samme bygningstekniske krav som elementene de erstatter, blant annet til fuktsikkerhet.
Kun en av tre kommuner sjekker tilgjengeligheten på skolene sine. Norges Handikapforbund krever raske tiltak.
Et nytt forskningsprosjekt i EU skal bidra til mer nøyaktig og standardisert informasjon om byggematerialer og deres egenskaper. Målet er mer ombruk i byggenæringen, og SINTEF leder piloten på Svalbard.
Parallelo, Rodeo arkitekter, NTNU og SINTEF har fått midler fra Forskningsrådet til å utvikle et analyseverktøy som måler klimagassregnskapet til boligprosjekter.
En engasjert gjeng fra de 13 partnerne i Grønn plattformprosjektet MegaCharge møttes for å starte opp arbeidet med en komplett verdikjede for utvikling av ladeinfrastruktur for elektrisk tungtransport.
Alt tyder på at vulkansk pozzolan fra Island kan erstatte store deler av klinkeren i fremtidens betong.