Til hovedinnhold

CAMELOT - Forstå ladning, masse og varmeoverføring i brenselceller for transportapplikasjoner

CAMELOT - Forstå ladning, masse og varmeoverføring i brenselceller for transportapplikasjoner

Prosjektet tar sikte på bedre forståelse av ladning, masse og varmetransport i en ny generasjon PEM brenselceller MEA for bilindustrien.

Utvikling av brenselcelleteknologi skjer raskt, og gir energisparende løsninger i et bredt spekter av applikasjoner, inkludert transport og mobilitet. Det er imidlertid begrensninger i membran- og elektrodesammenstillingen (MEA, kjernekomponenten i den elektrokjemiske reaksjonen) som må overvinnes for å forbedre ytelsen. Det EU-finansierte CAMELOT-prosjektet er et konsortium av forskningsinstitutter og universiteter, MEA-leverandører og produsenter av originalutstyr (OEM) som har som mål å undersøke ultratynne komponentlag med lav mengde katalysator som kreves av fremtidige MEA-er. Prosjektet vil kombinere numerisk modellering med nyskapende in situ karakterisering for å utvikle en vitenskapelig forståelse av begrensningene til avanserte MEAer. I tillegg vil en åpen kildekodemodell gjøre all vitenskapelig utvikling tilgjengelig for det globale brenselcellesamfunnet.

Partners:

  • SINTEF (NO, coordinator)
  • JOHNSON MATTHEY FUEL CELLS LIMITED (UK)
  • TECHNISCHE UNIVERSITAET CHEMNITZ (DE)
  • FCP FUEL CELL POWERTRAIN GMBH (DE)
  • BAYERISCHE MOTOREN WERKE AKTIENGESELLSCHAFT (DE)
  • ALBERT-LUDWIGS-UNIVERSITAET FREIBURG (DE)
  • PRETEXO (FR)

Prosjektet er finansiert gjennom EUs H2020 forsknings- og innovasjonsprogram, emne - Fuel Cells and Hydrogen Joint, under GA nr. 875155.

 

Publisert fredag 29. mai 2020

Prosjektvarighet

01.01.2020 - 31.12.2022