Mange er voksne når de overtar gården
Mange nye gårdbrukere tar ikke over familiegården før de er voksne og har mange år i andre yrker bak seg. Utdanningstilbudet Voksenagronomen er et ettårig landbruksutdanningstilbud på deltid rettet mot denne gruppen. I 2018 ble et mangfold av ulike utgaver av denne utdanningen ved landets landbruksskoler lagt inn under en nasjonal modell for agronomutdanning for voksne. Voksenagronomen ble et fylkeskommunalt tilbud innenfor opplæringsloven.
Evaluering av den nasjonale modellen
SINTEF Teknologiledelses faggruppe Regional bærekraft og bioøkonomi evaluerte Voksenagronomen i perioden 2018-2024, med tanke på målgruppe, faglig innhold, organisering og formell vs. uformell sluttkompetanse hos elevene. Oppdraget innebærer også en analyse av hvordan utdanningsbehovet best kan løses for nye bønder og avløsere, og dette ses i sammenheng med mulige endringer i agronom-opplæringen i videregående skole.
Forskningsspørsmålene i prosjektet:
- Hvilke erfaringer med voksenagronomutdanningen har henholdsvis deltakerne (voksne elever), aktører i landbruksnæringen og representanter for tilbyderskolene gjort seg i perioden 2018-2024?
- Hvilken plass og rolle kan Voksenagronomen ha i framtidas utdanningssystem for landbruksfag, med tanke på å få utdannet flest mulig agronomer med mest mulig næringsrelevant kompetanse?
Datakilder
Data som ble benyttet var informasjon om skolenes tilbud på nett, intervjuer med fagansvarlige for voksenagronomen ved tilbyderskoler, og spørreundersøkelsesdata om elevene/deltakernes erfaringer med Voksenagronomen. En bredt sammensatt referansegruppe med interessenter rundt utdanningen ble konsultert flere ganger undervegs i prosjektet.
Toppfoto: Haugset/SINTEF