Til hovedinnhold
Norsk English

Voksenagronomen. Evaluering etter seks år med nasjonal modell for voksenagronomutdanning

Evaluering av om den nasjonale modellen for agronomutdanning for voksne elever (Voksenagronomen) som ble innført i 2018, har fungert etter hensikten og legger grunnlag for et samkjørt tilbud av høy kvalitet til elevene.

Kontaktperson

Mange er voksne når de overtar gården

Mange nye gårdbrukere tar ikke over familiegården før de er voksne og har mange år i andre yrker bak seg. Utdanningstilbudet Voksenagronomen er et ettårig landbruksutdanningstilbud på deltid rettet mot denne gruppen. I 2018 ble et mangfold av ulike utgaver av denne utdanningen ved landets landbruksskoler lagt inn under en nasjonal modell for agronomutdanning for voksne. Voksenagronomen ble et fylkeskommunalt tilbud innenfor opplæringsloven.

Evaluering av den nasjonale modellen

SINTEF Teknologiledelses faggruppe Regional bærekraft og bioøkonomi evaluerte Voksenagronomen i perioden 2018-2024, med tanke på målgruppe, faglig innhold, organisering og formell vs. uformell sluttkompetanse hos elevene. Oppdraget innebærer også en analyse av hvordan utdanningsbehovet best kan løses for nye bønder og avløsere, og dette ses i sammenheng med mulige endringer i agronom-opplæringen i videregående skole.

Forskningsspørsmålene i prosjektet: 

  •  Hvilke erfaringer med voksenagronomutdanningen har henholdsvis deltakerne (voksne elever), aktører i landbruksnæringen og representanter for tilbyderskolene gjort seg i perioden 2018-2024? 
  • Hvilken plass og rolle kan Voksenagronomen ha i framtidas utdanningssystem for landbruksfag, med tanke på å få utdannet flest mulig agronomer med mest mulig næringsrelevant kompetanse?  

Datakilder

Data som ble benyttet var informasjon om skolenes tilbud på nett, intervjuer med fagansvarlige for voksenagronomen ved tilbyderskoler, og spørreundersøkelsesdata om elevene/deltakernes erfaringer med Voksenagronomen. En bredt sammensatt referansegruppe med interessenter rundt utdanningen ble konsultert flere ganger undervegs i prosjektet. 


Toppfoto: Haugset/SINTEF

Nøkkelinfo

Prosjektvarighet

2023 - 2024

Finansiering

Evalueringsoppdraget var utlyst av Landbruksdirektoratet, og ble finansiert etter søknad om midler fra Forskningsmidlene for jordbruk og matindustri (FFL/JA).

Partnere

Referansegruppen i prosjektet består av representanter fra Norges bondelag, Bonde- og småbrukarlaget, Norske Landbrukstjenester, Lena-Valle videregående skole og Troms landbruksfaglige senter (Senja videregående skole). 

Utforsk fagområdene

Prosjektmedarbeidere