Til hovedinnhold
Norsk English

Gaffeltrucker med grønt drivstoff

De kommende europeiske hydrogendrevne truckene er store og konstruert for tunge løft.
Europas første gaffeltrucker med brenselceller – og hydrogen på tanken – er på vei mot markedet. Hele 30 demo-versjoner skal prøves ut, og Norge kan bli ett av testlandene.

– Risavika havn like utenfor Stavanger er kandidat til å få prøve ut ti av de 30 gaffeltruckene, opplyser SINTEFs Steffen Møller-Holst.

SINTEF er med på produktutviklingsarbeidet som skal føre den grønne europeiske gaffeltrucken helt i mål. Under dekslene har den sitt eget minikraftverk i form av en brenselcelle som går på hydrogen, og denne leverer strømmen sin til truckens elektriske motor. Det eneste utslippet trucken gir fra seg når den jobber, er vanndamp!

Det hydrogendrevne brenselcellesystemet i den europeiske trucken er en videreutvikling av et system som ble utviklet i nordisk regi, med bidrag fra SINTEF. I den nordiske prosjektgrkuppa inngikk denne trioen: Anders Ødegård, SINTEF (i førersetet), Henning H. Mortensen (til v.) fra selskapet H2 Logic, og Henrik Ekström fra Powercell/Volvo. Foto: Svein Tønseth

Det beste av to verdener
– En hydrogendrevet gaffeltruck med brenselcelle kombinerer fordelene som en dieseldrevet truck og batteridrevne trucker har hver for seg. Hydrogenløsningen sikrer like rask påfylling av energi som det dieseltrucken har, mens den er energieffektiv og like miljøvennlig som batteritrucken, sier Steffen Møller-Holst.

SINTEF-forskeren opplyser at en gaffeltruck med brenselceller som går i to åttetimers skift hver dag, reduserer CO2-utslippet tilsvarende åtte personbiler.

Utviklet i EU-regi
Energisystemet i trucken er utviklet gjennom felleseuropeisk innsats i EU-regi.

SINTEF skal utføre laboratorietester for å kartlegge hva som gjør at brenselcellers ytelse reduseres over tid når de er i bruk. Parallelt skal SINTEF systematisere og vurdere tilbakemeldingene fra utprøvingen av de 30 demo-truckene. Den økte kunnskapen dette gir, skal brukes til å forbedre kontrollsystemet og optimalisere driften og dermed sikre at brenselcella får en levetid som svarer til markedets kommersielle krav.

Dansk prosjekteier
Danske H2 Logic A/S har vært ansvarlig for utviklingen av brenselcella i truckene. Løsningen er en videreutviklet versjon av ei brenselcelle som selskapet tidligere har utviklet i nordisk regi, blant annet sammen med SINTEF og Statoil.

Gaffeltruckene i det felleseuropeiske prosjektet er store og konstruert for tunge løft. De leveres av den danske produsenten Dantruck. Denne uka vises truckene fram på gigantmessa CeMAT i Hannover.


Av Svein Tønseth

Kontaktperson:
Steffen Møller-Holst 

Utforsk fagområdene