Norge har store ambisjoner for transportsystemet mot 2050: Vi skal bli et lavutslippssamfunn, ta vare på natur og miljø, og nærme oss nullvisjonen for trafikksikkerhet. Bærekraft i alle dimensjoner blir viktig, og den raske utviklingen av teknologi vil gi nye muligheter for effektivisering av transport ved å utnytte tilgjengelig transportkapasitet.
- Vi er veldig glade for å få midler til dette senteret der vi skal jobbe sammen med flere ledende forskningsmiljøer i Norge og kunnskapsrike brukerpartnere, sier Marianne Ryghaug.
Hun ser frem til å bidra til utvikling av kunnskap og metoder som støtter en bærekraftig utvikling av transportsektoren. Målet er at vi i 2050 har et effektivt, miljøvennlig og trygt transportsystem som ivaretar natur- og miljøhensyn og samtidig tilpasser seg strammere rammer for arealbruk.
I tillegg til mulighetene som ligger i ny teknologi, vil samfunnssikkerhet og beredskap samt håndtering av sårbarheter være viktig for transportsektoren i årene framover.
Ved utvelging av de tre nasjonale forskningssentrene, ble nyttiggjøring av forskningsresultater i praktisk politikkutforming og myndighetshetsutøvelse vektlagt. Sentrene er tverrfaglige og er ikke avgrenset til en transportform.
SINTEF med i to av tre sentre
SINTEF er glad for å få muligheten til å være med på to av tre forskningssentre som Forskningsrådet nå har bevilget midler til.
- Dette gir oss store muligheter for å bidra til utvikling av samfunnet vårt, sier markedssjef Roar Norvik som leder mobilitetsarbeidet i SINTEF. – Jeg er veldig glad for at vi nå får samle sentrale aktører i transportsektoren, forskning og utdanning for å utvikle kunnskap og løsninger som svarer på de langsiktige utfordringene i transportsektoren.
Satsingen fra regjeringen går under navnet Transport 2050, og det er Forskningsrådet som tildeler midlene. Målet er å legge grunnlaget for en helhetlig og bærekraftig utvikling av hele transportsystemet i Norge. SINTEF skal lede ett av sentrene og er forskningspartner i ett av de andre som ledes av Transportøkonomisk institutt.
De to sentrene SINTEF er med i
🚦 TRACE – TRAnsport Research CEnter for Nature, Environment and Land Use
TRACE skal utvikle kunnskap og løsninger for et transportsystem som tar hensyn til natur, miljø og arealbruk. Målet er å hjelpe transportmyndighetene med å finne rettferdige og effektive veier til lavere utslipp. Senteret ledes av sjefforsker Marianne Ryghaug - Mobilitet - SINTEF Community - SINTEF, og har 5 forskningspartnere og 13 brukerpartnere.
🌍 TRANSPLAN – A TRANSport system with PLANetary boundaries
TRANSPLAN skal utvikle modeller og metoder som gir myndighetene et solid faglig grunnlag for prioriteringer og planlegging. Senteret skal gi tydelige svar på hvordan transportsektoren kan bidra i overgangen til et lavutslippssamfunn. Det ledes av forsker Askill Harkjerr Halse ved TØI, med 7 forskningspartnere og 16 brukerpartnere.