På oppdrag fra Statnett ble det utviklet og konstruert en høyspentmast i aluminiumsprofiler. Masta, som ligger ferdig montert utenfor Kapp Aluminiums lokaler, er 32 meter høy, 26 meter bred og den veier cirka 5 tonn. En stålmast i samme størrelse veier 11 tonn. Høyspentmaster i stål har vært det eneste saliggjørende de siste 50 år, men nå ønsker Statnett og de samarbeidende bedriftene å utfordre stålkonstruksjonen med en mast i aluminium.
Høyspentmaster i aluminium
I SINTEF Raufoss Manufacturing er Tore Tryland primus motor bak prosjektet. – I prosjektet AluMast samarbeider vi for å etablere det tekniske og kommersielle grunnlaget for høyspentmaster i aluminium. Geometrien til dagens stålmast er nærmest uforandret etter 50 år og Statnett ser behov for billigere og sikrere løsninger som kan bygges raskere. Det trengs 12 helikopterturer per mast i dag, og spørsmålet er om dette kan reduseres til 5 ved effektiv utnyttelse av aluminium, sier seniorforsker Tore Tryland.
Hovedspørsmålet i prosjektet er om aluminiumprofiler, sveising og automatisert produksjon kan bidra til en geometri med tilstrekkelig vektbesparelse, til at helikopteret kan frakte moduler som er så store at de kan settes ned oppå den forrige uten personell oppe i masten.
Fullskalatesting
Prototypen som nå ligger ferdig montert på Kapp skal sendes til Sevilla i Spania. – Der finnes et testanlegg der masta skal fullskalatestes for å se om beregningene tåler vær og vind, men vi har stor tro på at testresultatene blir gode, sier Tore Tryland.