Det viser en delrapport fra det nasjonale forsøket “Praksis og kunnskapsutvikling i NAV-kontor”. Delprosjektet er gjennomført av arbeidsforskere ved SINTEF i samarbeid med NAV, NTNU og Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Den ferske rapporten gir en oversikt over hvordan NAV og andre aktører i fylket i dag arbeider med unge mennesker med sammensatte behov. Funnene skal danne grunnlag for mer forskning og gi føringer for framtidas organisatoriske løsninger i oppfølgingen av disse ungdommene.
Dette foreslår forskerne for at færre skal havne utenfor skole og arbeidsliv:
- Grunnskolen bør utvikles for å gi bedre kompetanse til flere, praksisbrevordningen må styrkes og NAV bør bidra med sin kompetanse og erfaring i forebyggingsarbeidet for å hindre at så mange unge marginaliseres.
- En del av de unge vurderes å ha lang vei ut i arbeidslivet. Et døgnbasert lærings‐ og mestringstilbud for unge som står lengst fra arbeidsliv eller skole, kan gi stordriftsfordeler og effekter som reduserer oppfølgingsbehovet ved de lokale NAV‐kontorene.
- Suksesskriteriet er at tiltaket fører til at flere unge blir formidlingsklare eller motivert for skole og utdanning. Erfaringer fra Jobbhuset i Trondheim og andre tiltak bør kobles opp mot dette arbeidet. I dag er det bare de største kontorene som har et slikt tilbud. NAV kontorene kan da i større grad spesialiseres på formidling til ordinært arbeidsliv.
Forskningsprosjektet finansieres av Arbeids- og velferdsdirektoratet. Her kan du laste ned rapporten.
Illustrasjonsbilde: Thinkstock.