Til hovedinnhold
Norsk English

ES-10 Modellering av nye tekniske løsninger og konsepter for ladeinfrastruktur i megawatt-skala

Modellering av nye tekniske løsninger og konsepter for ladeinfrastruktur i megawatt-skala, der ladesystemer og -teknologi for både konduktiv og induktiv batterilading utforskes

Kontaktperson

Motivasjon og relevans

Grønn Plattform MegaCharge prosjekt har som mål å bidra direkte til å akselerere utbyggingen av høyeffekts ladeinfrastruktur for megawattlading av tungtransport. En fullskala lademodul for megawatt-hurtiglading av lastebiler utvikles, bygges og demonstreres i MegaCharge. Et verktøy for optimal design av ladestasjoner og et styringssystem for optimal utnyttelse av strømnett og infrastruktur på ladestasjoner skal utvikles og demonstreres. MegaCharge vil gjøre norske selskaper til globale leverandører av løsninger og teknologi for lading av tungtransport, og prosjektet vil kunne bidra til å gjøre energistasjoner med hurtiglading for tungtransport mer kommersielt tilgjengelig for transportører nasjonalt og globalt. Les mere om MegaCharge-prosjektet.

Bakgrunn

Per i dag finnes det ingen markedsklar løsning for MW-lading av tyngre kjøretøy. Så langt er det kun lading av ferjer o.l., med proprietære løsninger som er i drift. Ladeinfrastruktur med innebygde batterier gir nye muligheter for hurtig og kostnadseffektiv utbygging. Det er behov for videre utvikling av tekniske løsninger for å utnytte modulære kraftelektronikkomformere for å oppnå en fleksibel ladeinfrastruktur som kan gi høy utnyttelse av komponentene. Det er også behov for å identifisere forventet bruksmønster og for å utvikle strategier for planlegging og prioritering av ladekapasitet for slik infrastruktur. Eksempelvis vil muligheten for å lade både tunge kjøretøy og personbiler fra samme installasjon kunne gi bedre utnyttelse av investeringen ved at kommersiell tungtransport kan utgjøre en stor del av bruken i ukedagene, mens samme infrastruktur kan utnyttes til hurtiglading av personbiler i helger og ferier når privat utfartstrafikk er høy. Utnyttelse av dette potensialet er avhengig av god forståelse av ladebehovet samt videre utvikling av modulære kraftelektronikkomformere. Det er også behov for utvikling av tilhørende styrestrategier, logikk og fleksible koblingsløsninger for prioritering mellom ulike plugguttak fra ladestasjoner.

Som en forberedelse til fremtidig bruk av autonome kjøretøy, og tilhørende fullautomatisering av ladeoperasjoner, er det også behov for følge teknologiutviklingen innen kontaktløs induktiv batterilading med analyser, ytelsesevalueringer og vurdering av pågående standardiseringsarbeid, med tilhørende teoretiske analyser.

I forbindelse med prosjektet MegaCharge ønsker vi å ansette en sommerforsker som skal forske på designmetodikk for kompakte kontainerbaserte ladesystemer for å utnytte modulære kraftelektronikkomformere for å oppnå en fleksibel ladeinfrastruktur. Det vil også være mulig å sette søkelys på strategier for planlegging og prioritering av ladekapasitet for slik infrastruktur i henhold til forventet bruksmønster. I tillegg til det, og avhengig av prosjektets status og sommerforskers evner og interesser, vil det være mulig å lage eller videreutvikler modeller for teoretiske vurdering av kontaktløse induktive løsninger.

Oppgave

Oppgaven består i å lage eller videreutvikle modeller som brukes til:

  • Lastflytanalyse og/eller elektromagnetiske transienter i et lavspent kraftnett som inneholder både ladeinfrastruktur for elektrisk transport og mulige lokale fornybare energikilder.
  • Analyse og utvikling av algoritmer og metoder for å styre prioritering av ladekapasitet fra en gitt multifunksjonell ladeinfrastruktur basert på modulære kraftelektronikkomformere.
  • Utvikling av metoder for design av modulære systemer for induktiv batterilading med mulighet for flerbruksfunksjonalitet som inkludere analyse av ulike konfigurasjoner knyttet til batterilading for større eller flere mindre kjøretøyer.

Arbeidsoppgavene kan til en viss grad tilpasses studentens egne interesser. Kandidaten forventes å sette seg inn i hvordan modellene fungerer, gjøre endringer i modellene og utføre tester på et etablert datasett. Det vil være mulighet for å videreføre arbeidet i prosjekt- og masteroppgave.

Oppgaven knyttes til prosjektet "MegaCharge" ved SINTEF Energi.

Forutsetninger

Det er en fordel at sommerjobberen har kjennskap til (eller evne til å sette seg inn i):

  • Elkraftsystemer og kraftelektroniske omformere
  • Lastflytanalyse og/eller elektromagnetisk transienter
  • Databehandling og programmering (fortrinnsvis Python e.l.)

Hovedveileder: Daniel dos Santos Mota

Medveileder: Bendik Nybakk Torsæter

Slik søker du:

Søknad, CV og karakterutskrifter lastes opp der du søker.

Hos SINTEF Energi kan du søke på opptil tre sommerjobber. Om du søker på flere sommerjobber sender du en samlet søknad. Jobbnummer for de ønskede jobbene legges som overskrift i søknadsteksten i prioritert rekkefølge (f.eks GT-01, TE-04 ...). Vi gjør oppmerksom på at søkere kan vurderes for andre sommerjobber enn de har søkt på.

Stillingene fylles fortløpende. Vi anbefaler deg derfor å søke tidlig.


Søk her

Søknadsfrist er 12. november kl 23.59. 


Se alle sommerjobber i SINTEF Energi