Til hovedinnhold
Norsk English

Voksenagronomen - Evaluering etter seks år med nasjonal modell for voksenagronomutdanning

Sammendrag

Evalueringen viser at den nasjonale modellen har bidratt til et utdanningstilbud som tilbyderskoler, deltakere og næringsliv ser stor nytte av i den spesielle situasjonen som landbruket er i med at folk ofte har en annen yrkeskarriere før de tar over gårdsbruk. Voksenagronomen baserer seg på pensum og faglærere for vg2 og vg3 landbruk, og har en viktig rolle med å gi grunnleggende kunnskap til folk som skal drive gård rundt om i landet. Samtidig er vg3 landbruk under press på grunn av lave søkertall og forslag om en praktisk landbruksutdanning med to år skole og to år lærling. I rapporten ser vi nærmere på hvordan voksenagronomen fungerer, hva som kan bli utslagene av slike endringer som 2+2, og hva som kan være aktuelle veier å vurdere framover. ISBN: 978-82-14-07192-4
Les publikasjonen

Kategori

Forskningsrapport

Språk

Norsk

Institusjon(er)

  • SINTEF Digital / Teknologiledelse

År

2024

Forlag

SINTEF Digital

Hefte nr.

2024:00302

ISBN

9788214071924

Vis denne publikasjonen hos Nasjonalt Vitenarkiv