Sammendrag
Formålet med denne litteraturgjennomgangen var å vise hvilken kunnskap som finnes
om digitalisering av offentlige tjenester, hovedsakelig velferdstjenester, samt hvilken
kunnskap som mangler. Vi har gjennomført en litteraturgjennomgang vha. scoping
review-metodikk. Systematiske litteratursøk ble gjort i databasene Web of Science og
PubMed, samt ved håndsøk og søk i grålitteratur. Til sammen 62 fagfellevurderte
publikasjoner ble inkludert. Relevante studier innen helse ble inkludert fordi vi visste på
forhånd at det var få studier å finne innen velferdstjenester. Bare 14 av de inkluderte
studiene var fra velferdsfeltet. Få av dem adresserte typiske NAV-ytelser som dagpenger,
sykepenger, familieytelser og pensjon; de fleste handlet om hvordan relasjonsarbeid kan
utføres digitalt. De 62 publikasjonene er analysert vha. et rammeverk som skiller mellom
ulike typer digitalisering: 1) standardisert informasjonsformidling eller -utveksling, 2)
individuelt rettet informasjon eller kommunikasjon som ikke er selve tjenesten, 3) faglig
tjenesteyting og 4) helt eller delvis automatisert tjenesteyting.
om digitalisering av offentlige tjenester, hovedsakelig velferdstjenester, samt hvilken
kunnskap som mangler. Vi har gjennomført en litteraturgjennomgang vha. scoping
review-metodikk. Systematiske litteratursøk ble gjort i databasene Web of Science og
PubMed, samt ved håndsøk og søk i grålitteratur. Til sammen 62 fagfellevurderte
publikasjoner ble inkludert. Relevante studier innen helse ble inkludert fordi vi visste på
forhånd at det var få studier å finne innen velferdstjenester. Bare 14 av de inkluderte
studiene var fra velferdsfeltet. Få av dem adresserte typiske NAV-ytelser som dagpenger,
sykepenger, familieytelser og pensjon; de fleste handlet om hvordan relasjonsarbeid kan
utføres digitalt. De 62 publikasjonene er analysert vha. et rammeverk som skiller mellom
ulike typer digitalisering: 1) standardisert informasjonsformidling eller -utveksling, 2)
individuelt rettet informasjon eller kommunikasjon som ikke er selve tjenesten, 3) faglig
tjenesteyting og 4) helt eller delvis automatisert tjenesteyting.