Til hovedinnhold
Norsk English

Digitale velferdstjenester – En litteraturgjennomgang om digitale møter mellom tjenesteyter og tjenestemottaker

Sammendrag

Formålet med denne litteraturgjennomgangen var å vise hvilken kunnskap som finnes
om digitalisering av offentlige tjenester, hovedsakelig velferdstjenester, samt hvilken
kunnskap som mangler. Vi har gjennomført en litteraturgjennomgang vha. scoping
review-metodikk. Systematiske litteratursøk ble gjort i databasene Web of Science og
PubMed, samt ved håndsøk og søk i grålitteratur. Til sammen 62 fagfellevurderte
publikasjoner ble inkludert. Relevante studier innen helse ble inkludert fordi vi visste på
forhånd at det var få studier å finne innen velferdstjenester. Bare 14 av de inkluderte
studiene var fra velferdsfeltet. Få av dem adresserte typiske NAV-ytelser som dagpenger,
sykepenger, familieytelser og pensjon; de fleste handlet om hvordan relasjonsarbeid kan
utføres digitalt. De 62 publikasjonene er analysert vha. et rammeverk som skiller mellom
ulike typer digitalisering: 1) standardisert informasjonsformidling eller -utveksling, 2)
individuelt rettet informasjon eller kommunikasjon som ikke er selve tjenesten, 3) faglig
tjenesteyting og 4) helt eller delvis automatisert tjenesteyting.
Les publikasjonen

Kategori

Forskningsrapport

Språk

Norsk

Forfatter(e)

Institusjon(er)

  • SINTEF Digital / Helse
  • SINTEF Digital / Smart Sensors and Microsystems

År

2020

Forlag

SINTEF Digital

Hefte nr.

2020:00668

ISBN

9788214065732

Vis denne publikasjonen hos Nasjonalt Vitenarkiv