Til hovedinnhold
Norsk English

Kunde-til-kunde gjenbrukstjenester i Norge. Status og markedspotensial

Sammendrag

Denne rapporten oppsummerer resultatene fra surveyundersøkelsen som ble gjennomført i august 2015 for å undersøke status og markedspotensial for kunde-til-kunde gjenbrukstjenester i Norge. Surveyen er besvart av 807 landsrepresentative respondenter fra Norstats Internettpanel.
Per i dag er nettbaserte gjenbrukstjenester mest populære blant voksne mennesker i 30- og 40-årene med hjemmeværende barn. For å utvide markedspotensialet for større deler av befolkningen anbefales følgende: Utnytt den sterke appellen tjenestene har for å bli kvitt ting man ikke lenger trenger. Legg til rette for mer automatiserte, men likevel trygge transaksjoner. Vurder å utvikle personaliserte anbefalinger basert på likes/hjerter og følgefunksjoner for å hjelpe forbrukere å finne tingene de er interessert i. For forbrukere både som selgere og kjøpere er videre både tillit og sosial påvirkning viktig for fremtidige intensjoner om bruk av slike tjenester.

Oppdragsgiver: Norges forskningsråd, BIA-programmet

Kategori

Rapport

Oppdragsgiver

  • SINTEF AS / 102005022

Språk

Norsk

Forfatter(e)

Institusjon(er)

  • SINTEF Digital / Software and Service Innovation

År

2015

Forlag

SINTEF

Hefte nr.

A27752

ISBN

9788214061277

Vis denne publikasjonen hos Cristin