Sammendrag
Det er en stor utfordring av mange pasienter ikke møter til oppsatt time på sykehuset, eller ikke møter forberedt, for eksempel ikke har fastet før en operasjon eller tatt blodprøver før en undersøkelse. Dette har negative konsekvenser for helsepersonell som ikke får utført jobben sin, helsesekretærene som må bruke mye tid på å fylle timebøkene på kort varsel, klinikkene ikke får utnyttet ressursene sine effektivt og pasientene selv som kan gå glipp av nødvendig helsehjelp. Det er behov for mer kunnskap om årsakene til at pasienter ikke møter eller ikke møter forberedt for å kunne utvikle målrettede tiltak for å forbedre sitasjonen. Formålet med studien er å undersøke årsaker til at pasienter ikke møter opp til time på sykehus, ikke møter forberedt til time eller utsetter timen – ut fra helsesekretærers erfaringer og perspektiv. Vi har gjennomført en kvalitativ intervjustudie med 15 helsesekretærer fra ulike klinikker på fire sykehus i Norge. Intervjuene er gjort på Teams, med to forskere til stede på hvert intervju og vha. en semi-strukturert intervjuguide. Intervjuene er transkribert og tematisk analysert. Studien er gjennomført som en del av UNITY-prosjektet, som eies av DIPS og er finansiert av Forskningsrådet. Helsesekretærenes erfaringer er at pasienter ikke møter opp eller utsetter time av mange ulike årsaker. Sykdom er den vanligste. Andre pasientrelaterte årsaker er andre avtaler, at pasienten har fått helsehjelp annet sted, eller at pasienten ikke prioriterer timen fordi hen ikke anser den som viktig. Den viktigste sykehusrelaterte årsaken til at timer blir avlyst, er at planleggingshorisonten for kort til at innkallingsbrev blir sendt i tide. Hovedårsaken til at pasienter ikke møter forberedt til timer på sykehuset, er at de ikke har lest innkallingsbrevet godt nok. Helsesekretærene har ideer til forbedringer for å sikre at flere pasienter tar sykehustimer på alvor, og at flere får med seg all informasjonen.