Til hovedinnhold
Norsk English

Fastlegers erfaringer med avviste henvisninger i psykisk helsevern for voksne

Sammendrag

Bakgrunn Antallet henvisninger til psykisk helsevern i Norge har økt kraftig de siste årene, og en betydelig andel (20–35 %) av fastlegers henvisninger til psykisk helsevern for voksne blir avvist. Det finnes lite kunnskap om hvordan fastleger og pasienter opplever og håndterer disse avvisningene. Metode Vi gjennomførte to individuelle og ett fokusgruppeintervju med totalt åtte fastleger. Lydfiler ble transkribert og anonymisert, gjennomlest og tematisk kodet ved bruk av Copilot som AI-verktøy og Braun og Clarke sitt seks-fasede rammeverk. Resultat Syv temaer fremkom; 1) avvisninger og frustrasjon, 2) rollen som portvokter, 3) fastleger som tilbydere av psykisk helsehjelp, 4) ADHD og privat sektor, 5) fragmenterte kommunale tjenester, 6) pasientinvolvering og forberedelse, 7) systemkritikk og forslag til forbedringer. Fastlegene beskrev økende avvisningsrater, særlig for pasienter med ADHD, angst og depresjon. Mange tilpasset henvisningsstrategiene sine for å møte formelle kriterier, mens andre valgte å henvise færre pasienter. Flere tilbød samtaleterapi selv. ADHD-utredninger ble beskrevet som nærmest utilgjengelige i det offentlige, noe som førte til at flere pasienter kontaktet private klinikker, og fastlegene uttrykte bekymring for rettferdigheter og kvalitet. Fastlegene rapporterte også begrenset kunnskap om kommunale tjenester, og lite samarbeid med spesialisthelsetjenesten. Fastlegene understreket viktigheten av å forberede pasientene på mulig avvisning, og å opprettholde terapeutisk kontinuitet. De etterlyste bedre samarbeid med spesialisthelsetjenesten og mer transparente og nyttige avslagsbrev. Konklusjon Funnene belyser systemutfordringer for voksne pasienter som trenger utredning og behandling for psykiske helseproblemer, og den byrden som legges på fastleger som henvisere og behandlere.

Kategori

Konferanseabstrakt

Språk

Norsk

Forfatter(e)

  • Silje L. Kaspersen
  • Juni Raak Høiseth
  • Bjarne Austad
  • Sara Marie Nilsen
  • Ottar Bjerkeset
  • Christina Hansen Edwards

Institusjon(er)

  • SINTEF Digital / Helse
  • St. Olavs Hospital HF
  • Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
  • Nord universitet
  • Folkehelseinstituttet
  • Kompetansesenter for Brukererfaring og Tjenesteutvikling

Dato

21.10.2025

År

2025

Publisert i

Nidaroskongressen : Abstracts

Vis denne publikasjonen hos Nasjonalt Vitenarkiv