Sammendrag
Bakgrunn og hensikt: Hensikten med denne oppgaven er å utforske kvinners opplevelser av å teste ut prototypen i prosjektet VisMeg.
Metode: Studien har en kvalitativ tilnærming med et eksplorativt forskningsdesign, men med et tjenestedesign perspektiv for å skape brukerorientert fokus. Informantene fikk teste ut prototypen i prosjektet og det ble utført semistrukturerte fokusgruppeintervjuer for innhenting av data. Det er benyttet refleksiv tematisk analyse for å avdekke våre hovedtemaer.
Resultater: Våre identifiserte hovedtemaer var tilgang på informasjon, brukervennlighet og opplevelser av å bruke prototypen. Disse funnene ble diskutert i lys av eHealth Literacy Framework, samt annen relevant forskning på temaet. Gjennom diskusjonen ble det identifisert faktorer som påvirket informantenes opplevelser, og som også kunne gjenkjennes i rammeverket som ble anvendt. De viktigste faktorene som ble diskutert var prosessering av informasjon, tillit, digital kompetanse og individuelle behov.
Konklusjon: Oppgaven argumenterer for at VisMeg prosjektet byr på flere muligheter, men at det er flere elementer som er manglende før det er aktuelt å integrere det i dagens praksis. Videre har vi gitt anbefalinger på hvordan fremtidig arbeid med prosjektet bør se ut og hva som bør være i fokus i videre utvikling av prosjektet.