Hvordan kan sosial KI brukes til å hjelpe unge (16-20 år) med mestring og livskvalitet?
- Hvordan bruker og opplever unge sosial KI?
- Hvordan håndtere risiko som personvern og feilinformasjon?
- Hvordan styrke digitale hjelpetjenestene ved hjelp av sosial KI – (konkrete anbefalinger)?
Problemsstillingene skal belyses med utstrakt brukermedvirkning fra unge selv og fagpersoner som jobber med unge i spørsmål- og svartjenesten til ung.no. Vi vil i spørreundersøkelser kartlegge brukstrender innen sosial KI blant unge og hvordan KI oppleves som hjelper og rådgiver sammenlignet med fagpersoner.
Vitenskapelige publikasjoner
- Brandtzaeg, P. B., Skjuve, M., & Følstad, A. (2025). Emerging AI individualism: how young people integrate social AI into everyday life. Communication and Change 1, 11 (2025). https://doi.org/10.1007/s44382-025-00011-2
- Brandtzaeg, P. B., Skjuve, M., & Følstad, A. (2025). AI individualism: Transforming social structures in the age of social artificial intelligence. In P. Hacker (Ed.), Oxford Intersections: AI in Society (online ed.). Oxford Academic. https://doi.org/10.1093/9780198945215.003.0099
- Skjuve, M., Følstad, A., Dysthe, K. K., Brænden, A., Boletsis, C., & Brandtzæg, P. B. (2025). Unge og helseinformasjon: ChatGPT vs. fagpersoner. (Young people and health information). Tidsskrift for velferdsforskning, 27(4), 1–17. https://doi.org/10.18261/tfv.27.4.2
Kronikk
- Brandtzæg, P.B., Følstad, A. & Skjuve, M. (2025) Hvem gir unge «best» svar om mental helse? KI eller fagperson? Kronikk Forskning.no. 09.01.2025.