Til hovedinnhold

Temperatur i transport

Temperatur i transport

Kartlegging av temperaturtap i betong på vei fra blandeverk til byggeplass

Det verste som kan skje med betong er at den fryser i fersk tilstand. For å forhindre dette - og ellers sikre gode herdevilkår, brukes det store summer på diesel til oppvarming på byggeplass for å sikre temperatur før, under og etter støp. Kald betong betyr økt tidsbruk, økt energibruk og økte utslipp. Så hvorfor ikke ta vare på temperaturen fra blandeverket?

Det er godt kjent at temperaturen i betongen synker under transport i kalde strøk, men det er gjort svært lite forskning på det og kunnskapen blant betongarbeidere er basert på erfaringer og antakelser. Ingen har målt nøyaktig hvor og hvor mye temperaturen synker. 

Når vi vet hvor temperaturtapet skjer, kan vi vi finne løsninger for å redusere det.

SINTEF har derfor utviklet temperatursensorer som følger temperaturutviklingen i betongbilene og i betongtobben. Vi tar også infrarøde bilder på byggeplasser og måler temperaturen under betonghåndtering. 

Oppdragsgiver er Betongklyngen Norwegian Cold Concrete Cluster 

Prosjektleder er

Foto: Megan O’Sadnick, SINTEF Narvik AS

Publisert onsdag 16. desember 2020
906 08 241

Prosjektvarighet

2020 - 2021