Til hovedinnhold
Norsk English

Tribologi laboratoriet

Tribologi er den tverrfaglige vitenskapen om slitasje, friksjon og smøring av samvirkende overflater i relativ bevegelse. Forskning innen tribologi er ofte sterkt avhengig av den endelige anvendelsen. Oppdraget til Tribologi-laboratoriet ved SINTEF/NTNU er å tilpasse vår kunnskap og vårt utstyr til kundenes behov.

Kontaktperson

Tribology ved SINTEF. Foto: Sergio Armada Nieto

Laboratoriebasert forskning

  • Feilmekanismer ved tribologiske kontakter
  • Metoder for feil- og skadeanalyse
  • Smøremiddelkjemi og smøremidlers ytelse
  • Verktøy og metoder for prediktivt vedlikehold

Markeder og industrisektorer

  • Hjul-skinne-kontakter i jernbane
  • Topp-side maskineri i offshore-industrien
  • Pumper i alle typer industri
  • Girkasser i alle typer industri
  • Overflater i forbrukerprodukter
  • Komponenter brukt i abrasive miljøer som is, sand, mat osv.

Kapasiteter og testmetoder

Standardtesting: Se vår liste over standardutstyr

Tilpasset testing: Standardtester tilfredsstiller ikke alltid kundenes behov. Tribologi-laboratoriet arbeider kontinuerlig med å tilby nye testmetoder og utstyr som kan simulere forholdene i den endelige anvendelsen. Vi er også involvert i utvikling og forskning på metodikk for å oppdage og dokumentere forhold under drift.

Utstyr

  • ASTM G65: Måling av abrasjon ved bruk av tørr sand/gummihjul-apparat
  • ASTM G73: Test for erosjon ved væskeslag
  • ASTM G77: Slitasjetest med blokk-på-ring
  • ASTM G99: Slitasjetest med pinne-på-skive-apparat
  • ASTM G105: Våt sand/gummihjul abrasjonstest
  • ASTM D4060: Abrasjonsmotstand i organiske belegg med Taber Abraser

I tillegg tilbyr vi

  • Tester på testutstyr skreddersydd til dine behov
  • Tester utført i samarbeid med laboratorier ved SINTEF/NTNU
Foto: Sergio Armada Nieto

Industrielle anvendelser og relevante FoU-prosjekter

Jernbane:

Fokus på å utvikle omfattende smøresystemer som inkluderer innovative, miljøvennlige smøremidler og avanserte leveringssystemer tilpasset behovene i både tung og lett jernbane. Det endelige målet er å forbedre effektiviteten, bærekraften og sikkerheten i norsk jernbanetransport. 

Wear and friction reduction in wheel-rail interaction - Prosjektbanken

Flere degraderingsmekanismer i offshore-enheter:

Offshore-enheter utsettes for kombinerte degraderingsmekanismer (slitasje-korrosjon-utmatting) som sterkt påvirker levetiden. Mangelen på harmoniserte testprotokoller gjør det vanskelig å forutsi ytelsen basert på laboratorietester. Gjennom MORE-prosjektet bidrar SINTEF til å utvikle en valideringsvei for materialer og delkomponenter som skal brukes i offshore fornybar energi, og oppsummerer funnene i nye retningslinjer. 

MORE project | Resilient Marine Materials

Metallbearbeidingsindustrien:

Aluminiumproduksjon er en av Norges største eksportindustrier. Produksjon og forming av aluminium har ulike utfordringer, hvor "galling" (aluminium som fester seg til verktøyoverflater) er en av de mest kritiske begrensende faktorene for verktøyenes levetid. SINTEF arbeider kontinuerlig med å utvikle nye smøremidler og avanserte beleggteknologier for å minimere slitasje, forlenge levetiden til formingsverktøyene og muliggjøre nye produksjonsprosesser av komponenter med høy kvalitet. 

https://www.sintef.no/prosjekter/2017/galf-galling-in-aluminium-forming/

Kontaktinformasjon

Tribologi laboratoriet

Besøksadresse:  Richard Birkelands vei 2 B, 7034 Trondheim