Teknologidagene arrangeres av Statens vegvesen, SINTEF og NTNU og er en arena for fagfolk innen transport og samferdsel.
Den offentlige utredningen «Omstilling til lavutslipp — Veivalg for klimapolitikken mot 2050» og Nasjonal transportplan 2025-2036 vil være en «grønn tråd» gjennom konferansen. For klimaendringene betyr at heller ikke samferdselssektoren kan drive på med «business as usual».
På Teknologidagene møter du blant andre samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung og vegdirektør Ingrid Dahl Hovland. I tillegg møter du forskere og andre fagfolk som deler den nyeste kunnskapen innen transport og samferdsel.
– SINTEF skal dele kunnskap om hvordan teknologi og nye løsninger kan bidra til å omstille sektoren for å møte framtiden, sier markedsdirektør Roar Norvik.
Program mandag 28. oktober (med forbehold om endringer)
10:00 Velkommen til Teknologidagene 2024 v/ vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
10:05 Hvordan møter digitalisering transportsektoren v/ digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung.
10:30 Bærekraft innenfor samferdselssektoren – hvor går veien? Innlegg og diskusjon med representanter fra Statens vegvesen, NTNU og SINTEF.
11:00 PAUSE
11:30 Hva med næringslivet – mobilitet 2040.
11:55 Bærekraft i fokus og satt i perspektiv. Paneldiskusjon ledet av Anne Ogner, Statens vegvesen.
12:15 PAUSE
12:30 Veghistorien – store endringer i teknologi og regelverk som har påvirket transportsystemet v/ Knut Lillebø Baar, Norsk vegmuseum.
12:45 74 tonn – en case. Prøveordningen med tyngre og lengre tømmervogntog krevde en stor grad av samhandling og en faglig tilnærming.
13:00 LUNSJ
14:00 Parallelle fagsesjoner
Spor 1: Ta vare på det vi har
-
- Hva er viktig i rollen som vegeier? Hvilke behov ser vi? Innlegg fra Møre og Romsdal fylkeskommune, Asbjørn Stensrud Statens vegvesen, Drift og vedlikehold
- Hva hadde vi som entreprenør gjort hvis vi hadde frie tøyler? Stein Arild Boi Pedersen, Risa entreprenør
- Hvordan kan rådgivende ingeniører bidra? Ingvild Ødegård, Norconsult
Eksempler på ting som er på gang. Kobling mellom tradisjonelle fag og muliggjørende fag for å få vite tilstand og gjøre riktig tiltak.
- Modellbasert prosjektgjennomføring av fanggjerde. Ta vare på det vi har - med bedre (data) kvalitet også i små byggeprosjekter. Elin Dahlen Rasmussen, Statens vegvesen
- Automatisk tilstandsregistrering av fylkesveger. Madavendra Sharma, NTNU og Lars Kristian Dahl, Innlandet fylkeskommune
- Tilstandsregistrering av vegobjekt og dataflyt inn i NVDB. Rekkverk som eksempel. Petter Storødegård og Gjermund Jakobsen Statens vegvesen
- Excon: Grønn forvaltning av konstruksjoner for infrastruktur. Forlenget levetid på betongkonstruksjoner, hvordan få til det? Tor Arne Hammer, SINTEF.
- Vedlikehold av betongkonstruksjoner - nyttiggjøring av ny kunnskap. Karla Hornbostel, Statens vegvesen
- Ta vare på det vi har - Hva ville vi ha gjort hvis forskere hadde fått frie tøyler? Forskningstema - ut ifra det vi har hørt: Hva er kunnskapshullene? Alex Klein Paste, NTNU og Kai Rune Lysbakken, SINTEF
Spor 2: Hvordan kan digitalisering og automatisering bidra til økt samfunnsnytte?
- ITS vegkart og strategi for automatiserte transporter
- Prosjekter som omhandler automatisert løsninger, MODI og MCSinc
- Fremtidsvyer/KI inn i transportsektoren
Spor 3: Omstilling til lavutslipp – hvordan utnytte hele transportsystemet?
- Introduksjon: Strategier for omstilling til lavutslipp på tvers av transportdomener
Hvordan flytte og unngå transportarbeid
- Kommunal planlegging for lavere transportarbeid og bedre ressursutnyttelse
- Byutvikling: bør vi stille krav til samhandling mellom utbyggere og mobilitetsaktører?
- Regulatoriske rammer for mobilitet: hvordan kan vi fremme datadeling på tvers av transportformene og hvordan kan data brukes
- Most - Mobilitetslab Trøndelag
Hvordan forbedre systemer og teknologier
- Fremtidens energisamspill: hvilke energibærere bør brukes i ulike deler av transportsystemet
- Oppskalering av ladeinfrastruktur for tungtransport - hvordan strøm skal bli et alternativ i hele vinter Norge
- Kapasitetsutnyttelse for banegående transport
17:00 PAUSE
17:15 Hvilken retning setter den kommende NTP – ambisjonene for utviklingen av transportsystemet v/ samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
17:45 Mingling m/tapas
Program tirsdag 29. oktober
08:30 Parallelle fagsesjoner
Spor 4: Bygge ut der vi må – bærekraftig veg
- Materialbruk og resirkulerte materialer
- Kortreist produksjon av konstruksjoner
- Hvordan kontrollere redusert utslipp
Spor 5: Utvikle der vi kan – hvordan bør transportanalysene innrettes?
- Fremtidens transportbehov og transportanalyser
- Datainnsamling for fremtidens transportanalyser
- Bærekraftig transport, bruk av fremsyn og scenarier
Spor 6: Klimatilpasning
- Klimatilpasning på vegnettet: behov, pågående arbeid. Gordana Petkovic, Statens vegvesen
- Vann på avveie – en økende trussel. Oddbjørn Bruland, NTNU
- Nye løsninger for å håndtere overvann. Fungerer de? Noen eksempler fra Klima 2050 – Edvard Sivertsen, SINTEF
- Kvantifisering av effekter av klimaendringer på flomskred. Emir Ahmet Oguz, NTNU
- Ny teknologi for overvåking av kvikkleireområder. Eivind Juvik, Statens vegvesen
- «Geosfair» - Droner til håndtering av naturfare. Halgeir Dahle, Statens vegvesen
- Lokale varslingssystemer for jord- og flomskred. Yared Bekele, SINTEF
- Metodikk for å vurdere klimaresiliens av kritisk infrastruktur. Ivan Depina, NTNU
- Bærekraft og resiliens i transportinfrastruktur- og logistikknettverk – Lillian Hansen, SINTEF
- Vegkart for grønn infrastruktur mot 2050 - Presentasjon av høringsutkast revidert av SINTEF og GBA gjennom Nettverket Grønn Anleggssektor. Ellen Ramsnes, SINTEF
- Forskningsbehov. Rolf Andre Bohne, NTNU
11:45 PAUSE
12:00 Oppsummering av parallellsesjonene
12:50 Avslutningsinnlegg v/ divisjonsdirektør ved Transport og samfunn i Statens vegvesen, Erlend Hoksrud Aakre.
13:00 SLUTT
Praktisk info
Årets arrangement har plass til inntil 500 deltakere. Etter det faglige programmet første dag vil det være mulighet for å møtes i en mer sosial setting.
Programmet er lagt opp slik at det er mulig å delta med bare én overnatting. Og siden konferansen arrangeres fra mandag til tirsdag, er det mulig å legge egne arrangementer i dagene etter, siden man allerede er samlet i byen.
Deltakeravgiften er 1 200 kroner for én dag og 2 400 kroner for hele konferansen.