I dag vet vi at alt fra smartklokka til elbilen samler inn data om oss. Smart og innovativ bruk av denne type data kan skape nye forretningsideer, tjenester og produkter. Det sies at den norske datanæringen kan ha en verdi på 300 milliarder kroner årlig i 2030, men har vi en plan for å komme dit?
Kritikerne mener at regjeringen mangler de store satsingene, og at forslagene til løsninger ikke holder mål. Det har også blitt påpekt at en tydelig satsing på IKT i forskning og høyere utdanning mangler. Kan vi dermed bli stående med lua i hånden, mens resten av verden vinner kampen om dataene våre?
Vi har samlet noen av Norges mest kunnskapsrike aktører på feltet for å gi politikerne noen viktige råd på vei inn mot valgkampen.
Møt opp i DN-teltet eller se det digitalt her.
Medvirkende:
Morten Dalsmo, Konserndirektør, SINTEF Digital
Torbjørn Svendsen, Direktør, NTNU Digital
Robert Steen (Ap), Byråd for helse, eldre og innbyggertjenester, Oslo kommune
Paul Chaffey (H), Statssekretær, Kommunal- og moderniseringsdepartementet
Mari Sundli Tveit, Administrerende direktør, Norges forskningsråd
Hege Skryseth, Administrerende direktør, Kongsberg Digital
John Markus Lervik, Administrerende direktør, Cognite
Aksel Faanes Persson er debattleder.
Her kan du lese mer om arrangementet.