Rapporten beskriver ulykkesmodeller basert på data for riks- og fylkesvegnettet fra Nasjonal Vegdatabank (NVDB) for perioden 2016-2021. Modellene beregner det normale antallet personskadeulykker, lettere skadde, hardt skadde, drepte, samt drepte eller hardt skadde langs norske veger. Modellene er...
SAMMENDRAG • Med behovet for en mer bærekraftig matproduksjon (mer mat fra havet) og vedtatte klimamål (binding av CO2) er det en ønsket utvikling at den globale produksjonen av dyrket tare skal vokse frem mot 2030. • Norge, med Trøndelagsregionen, har fortrinn som kan utnyttes for å oppnå økt...
Avinor har gitt SINTEF i oppdrag å foreta en oppdatert støykartlegging av Bergen lufthavn,
Flesland, etter Miljøverndepartementets retningslinje T-1442/2021. Som følge av
reiserestriksjoner i forbindelse med covid-19 pandemien er det et behov for å oppdatere
støysituasjonen for dagens...
Rapporten beskriver en utvidelse av gjeldende metodikk for estimering av kjørefart og utslipp i verktøy for modellering av transport (RTM) og nytte/kostnadsanalyser (EFFEKT). Bakgrunnen for prosjektet er et behov for å gjøre beregninger for veger med fartsgrense som er høyere enn de som finnes på...
A standardized small-scale weathering and dispersibility study has been conducted on Heidrun Åre crude oil from 2023 at 13 °C. The dispersibility testing was included to estimate the viscosity limits and time window for dispersant use. The obtained laboratory data were further used as input to the...
Mære landbruksskole ligger i Steinkjer kommune i Trøndelag og er eid av Trøndelag fylkeskommune. Det er en videregående skole som tilbyr utdanning innen naturbruk, og samtidig driftes et skolegårdsbruk. Mære landbruksskole har et mål om å bli en nullutslippsgård, og viktige elementer er reduksjon i...
Et nullutslippsområde, eller et Zero Emission Neighbourhood (ZEN), er et område med bygninger som i gjennomsnitt minimerer og kompenserer for alle klimagassutslipp fra bygging og drift. Bygningene er energieffektive og det produseres fornybar energi innenfor området til å dekke behovet for energi og...
Fiske-, fangst- og lastefartøy som brukes i den kystnære oljevernberedskapen har siden 2011 vært underlagt Forskrift om bruk av fartøy i oljevern. Fartøy har frem til 2022 ikke hatt mulighet for mellomlagring av oljeemulsjon i lasterom eller tanker om bord. Fartøyets egne lasterom eller tanker kan...