Til hovedinnhold
Norsk English

Lukter på det indiske markedet

I forrige uke samlet ti norske utstyrsleverandører seg i Ulsteinvik. Der la de opp en strategi for salg til indisk offshoreindustri.
 

  Indias ambassadør i Norge, Mahesh Sachdev, deltok på seminaret.

India har stort trykk på offshore/verfts-industri, og har dyktige folk med stor kompetanse. Flere større norske utstyrsleverandører er allerede etablert i India. Nå skal det prøves ut om også små, norske utstyrsleverandører kan skape kontakter.


De ti aktuelle utstyrsleverandørene i "Indiaprosjektet" kommer fra Sunnmøre, Haugesund og Stavanger og leverer varer til offshore og skipsverftsindustrien. De er, med noen unntak, mindre norske selskaper som ikke har mulighet for å hevde seg i utlandet på egne bein.


Grundig forarbeid
Eldar Eilertsen i SINTEF MRB har allerede vært i India og besøkt de indiske verftene som man nå vil gjøre et framstøt mot.

- Det skal gjøres et grundig forarbeid, forteller Eilertsen. - Oppskriften vår har vært å samle mellom åtte og ti bedrifter som hver for seg kunne være for små til slike utfordringer, og følge de gjennom ett halvår med tre bedriftssamlinger underveis.


På møtet i Ulsteinsvik i forrige uke satte derfor bedriftene seg rundt bordet og laget en strategi for hvordan de skal gå fram: Hvordan skal de jobbe sammen i team?  Hvilken inngangsstrategi skal de velge? Hvordan handler inderne, og hvilke kjøpskriterier skal gjelde?


Konsept med hell
Møtet var en del av et større konsept utarbeidet ved SINTEF som har hatt som mål å effektivisere muligheter for små og mellomstore bedrifter. Siden 2000 har modellen vært brukt med stort hell i samarbeid med Innovasjon Norge, og120 norske bedrifter har vært involvert i femten prosjekt.

Nå har SINTEF MRB snudd litt på konseptet og rettet det mot bedrifter med markedsutfordringer: Det siste halvåret har parringen mellom små, norske IKT-bedrifter og det kinesiske markedet gitt vellykkede resultater. Nå står India for tur.

- Delegasjons-reiser til Kina har lett for å bli selskapsreiser med et altfor generelt program, og det kommer dermed lite ut av reisen. Derfor er en forberedelse viktig. Vi har vært så heldige å få med en avdeling av ABB som vil fungere som et lokomotiv for oss ute i verden, forteller Eilertsen.

Neste samling er lagt til Mumbai India i slutten av november, og vil dreie seg om kundebesøk og kultur. Alle ti bedriftene skal i begynnelsen av oktober delta i en stor offshoremesse i byen, og målet er å knytte kontakter.

 

Ti utstyrsleverandører er med i Indiaprosjektet


Markedsrettet
Innovasjon Norge er prosjekteier for Indiaprosjektet, og SINTEF MRB jobber sammen med selskapets lokalkontor i India som blir viktig medspiller når senere bedriftsbesøkene skal forberedes.
- At vi tar direkte utgangspunkt i bedriftenes behov og arbeider med å følge opp disse, gjør dette til et unikt prosjekt, mener Eilertsen. - Prosjekt som dette kan lett bli teorifokusert – dvs. at vi skal ”lære” bedriftene om markedsteori og hva som er riktig og galt. Her jobber vi i større grad konkret med markedsprosjektet og parallelt med å forankre bedriftens strategiske utfordringer.
Innovasjon Norge og Abelia har tidligere sagt seg meget godt fornøyd med oppleggene mot Kina fra SINTEF MRB. Nå vil det vise seg om India-framstøtet føyer seg inn i rekken.