
Teknologidagene for transport: Samfunnssikkerhet og arealbruk på agendaen
Verden endrer seg i forrykende fart, og Teknologidagene endrer seg med den. Nå har påmeldingen åpnet – vi møtes 1. og 2. desember i Trondheim.
Verden endrer seg i forrykende fart, og Teknologidagene endrer seg med den. Nå har påmeldingen åpnet – vi møtes 1. og 2. desember i Trondheim.
Skredet i Levanger demonstrerte nasjonale sårbarheter i en tid der samfunnssikkerhetsperspektivet trenger høyere prioritet i utviklingen av transportinfrastruktur i nord.
Klimaendringer, geopolitiske spenninger og økonomisk uro utfordrer fundamentet i samfunnet vårt. Nå inviterer SINTEF til et dagsseminar for å diskutere hvordan bygg, infrastruktur og mobilitet kan rustes for en mer uforutsigbar fremtid.
Flere ulykker kunne vært mindre alvorlige, eller til og med unngått, om vi hadde tatt i bruk kunnskap og teknologi vi allerede har.
Mer av den kritiske infrastrukturen vår må ned i undergrunnen, både for sikkerhet og for å frigjøre verdifulle områder over bakken. Trondheim har en unik mulighet til å tenke nytt om arealbruk.
Forskere skal bistå Statens vegvesen med å finne testmetoder og bidra til å sette riktige dokumentasjonskrav til biogene bindemidler i asfalt.
Denne asfalten ble laget helt uten nye, fossile råvarer. Men er den brukbar? Det skal Lillian Uthus Mathisen finne ut. Foreløpig ser det bra ut.
Metallavfall – slagg – kan gjøre tunnelene mer miljøvennlige. SINTEF har testet 55 ulike blandinger for injeksjonsmasse for å vannsikre tunnelen.
Byggenæringen skal løse store samfunnsutfordringer. Da må vi både ta i bruk de løsningene vi har, og komme opp med nye.
Mer kritisk infrastruktur må ned i undergrunnen, både for sikkerheten og for å frigjøre områder over bakken. I tillegg er debatten om tilfluktsrom høyaktuell.
Skiftelokomotiv som går på diesel, kan elektrifiseres. Da sparer vi både CO2-utslipp og den totale energibruken reduseres betydelig, viser ny studie.
I 2050 må infrastrukturprosjekter være naturpositive, kunne inngå i sirkulære verdikjeder og benytte klimapositive materialer. Det er hovedbudskapet i det nye veikartet for norsk infrastruktur mot 2050.
Sammen med industrien skal forskere utvikle, teste og implementere løsninger for de mest ekstreme driftsutfordringene.
Valg av riktige materialer gjennom hele verdikjeden for hydrogen – fra produksjon til transport, lagring og sluttbruk – er avgjørende for sikker og effektiv bruk av hydrogen og ammoniakk.
Ingen andre enn de nærmeste naboene ville noen gang ha hørt om kjernekraftanlegget Fukoshima - om det hadde vært plassert under bakken.
Moderne sensorer, droner og satellitter kan hjelpe oss med å varsle ekstremvær og naturfarer. Dermed kan de redusere konsekvensene for kritisk infrastruktur og i samfunnet ellers.
I prosjektet NADA får kommuner hjelp av forskere til å analysere avfall på byggeplassene, slik at de skal kunne levere bygg til befolkningen uten å generere store avfallsmengder. Målet er null avfall.
SINTEF Digital har landet tre nye Pathfinder-prosjekter på ett år. – Veldig gledelig når vi vet at nåløyet er svært trangt, sier konserndirektør i SINTEF Digital.