Ekstreme værforhold – Ofotbanen og Malmbanan blir internasjonal testarena
Ofotbanen og Malmbanan, som går gjennom arktiske strøk med ekstreme værforhold, blir testarena for fremtidens jernbaneteknologi.
Ofotbanen og Malmbanan, som går gjennom arktiske strøk med ekstreme værforhold, blir testarena for fremtidens jernbaneteknologi.
Ved å bruke to propeller som roterer motsatt vei, kan et skip bruke mindre energi på å bevege seg fremover. Nå gjør ny kunnskap at flere skip kan ta i bruk teknologien, som blant annet Hurtigruten satser på i sitt Sea-Zero prosjekt.
Om en slitt propell skal repareres, blir CO2-fotavtrykket hele 40 prosent lavere hvis jobben gjøres i Norge enn om reparasjonen gjøres i Kina, skriver forskere i denne kronikken.
Skredet i Levanger demonstrerte nasjonale sårbarheter i en tid der samfunnssikkerhetsperspektivet trenger høyere prioritet i utviklingen av transportinfrastruktur i nord.
Transportsektoren skriker etter arbeidskraft. Automatisering og fjernoperasjon kan avlaste arbeidstakere, øke sikkerheten og løse flere samfunnsutfordringer.
Dyrepåkjørsler utgjør et betydelig problem i Norge, både på vei og jernbane. Ny forskning basert på tverrfaglig samarbeid viser hvordan vi kan ta i bruk ny teknologi og datakilder for å gjøre transportsystemet sikrere for både dyr og mennesker.
Sjefforsker Marianne Ryghaug i SINTEF skal lede forskningssenteret TRACE som skal utvikle kunnskap og løsninger for et transportsystem som tar hensyn til natur, miljø og arealbruk.
Den grønne turistguiden skal gjøre det lystbetont for turistene å ta bærekraftige valg når de er i Norge. Nå skal forskere fra SINTEF og NTNU bistå dem i å gjøre gode valg.
Gjennom pilotprosjekter og levende laboratorier har Forskningssenter for nullutslippsområder (FME ZEN) utviklet innovative og bærekraftige løsninger som bidrar til at nullutslippssamfunnet kan realiseres.
Skiftelokomotiv som går på diesel, kan elektrifiseres. Da sparer vi både CO2-utslipp og den totale energibruken reduseres betydelig, viser ny studie.
Dersom politikerne går for veiprising, vil teknologien raskt kunne være på plass i alle kjøretøy i Norge.
Da forskere satte eytracker og pulsmåling på bussjåførene ble de overrasket. Å være bussjåfør stiller høye krav til kognitive ferdigheter og emosjonell stabilitet.
Sammen med industrien skal forskere utvikle, teste og implementere løsninger for de mest ekstreme driftsutfordringene.
Hvor klimavennlig er byutviklingen i din kommune? Et nytt verktøy hjelper planleggere med å sammenlikne alternativer.
Havgående skip blir ikke utslippsfrie over natta. En klok start vil være å seile fornybart når det går an, og ikke-fornybart på andre turer, slik et unikt norsk supplyskip snart blir i stand til.
SINTEF presenterer det siste innen forskningsfronten på hydrogen under EU Hydrogen Week 2024.
– Vi må dele kunnskap for å lykkes, sa samferdselsminister Jon-Ivar Nygård fra scenen under årets ZERAC24. Konferansen bringer nøkkelaktører sammen med mål om å fremme mer klimavennlig flytransport.
SINTEF-forskere måler helseeffektene av å gå, sykle og kjøre elsparkesykkel til jobb. Det gir Statens vegvesen et bedre beslutningsgrunnlag når de utvikler transportsystemet.