YPAI-indeksen er bygget opp av tre faktorer; selskapets rykte, selskapets opplevde suksess og hvor vidt kandidatene ønsker å jobbe i selskapet. I en artikkel publisert av Aftenposten 18. september, forteller direktør i Academic Work Mats Furulund hvorfor vi gikk av med seieren.
– I målgruppen oppfattes SINTEF som en arbeidsplass med mening, der man har mulighet til å påvirke samfunnet. Man får være med på den siste forskningen. Og så oppleves det som en stabil arbeidsgiver, med faglig fokus, sier Furulund.
Nysgjerrig på en karriere i SINTEF?
Hvordan lykkes arbeidsgivere i å tiltrekke seg unge?
– I SINTEFs tilfelle kan man si at de ikke nødvendigvis markedsfører seg mest, men de gjør det godt. Med miljøer som hos dem ser vi at arbeidstagerne opplever at de kan være med på å påvirke fremtiden, forteller direktøren.
Stort intervju i Aftenposten
En superrepresentant for unge i SINTEF er Frøydis Sved Skottvoll, som ble intervjuet av Aftenposten i forbindelsen med kåringen. Der tar hun oss med inn i sitt univers som forsker på mikro- og nanofabrikasjonsteknologi i SINTEF og forteller om en arbeidsplass som gir frihet under ansvar.
– Hvis jeg fikk jobb i SINTEF, følte jeg at jeg kunne påvirke samfunnet på en annen måte enn i akademia, sier Skottvoll til Aftenposten.
Intervjuet fant sted på MiNaLab, Norges eneste uavhengige, komplette linje for utvikling og fabrikasjon av mikrobrikker og Skottvoll sin arbeidsplass.

Etablert i toppen
I løpet av de siste årene har SINTEF frekventert i toppen av Academic Work sine YPAI-kåringer. 2019 var første året SINTEF var inne på listen over landets ti mest attraktive arbeidsgivere for unge talenter. Vi holdt oss på topp 10-lista frem til vi i 2022 for første gang gikk av med førsteplassen i kåringen. Året etter landet vi en tredjeplass, før vi i fjor igjen kom ut på topp. I år feirer vi altså vår tredje førsteplass, vårt fjerde år blant topp tre og vårt syvende år på rad inne på topp 10-lista. Vi har med andre ord all grunn til å være stolte!
Og stolte er vi. Særlig konsernsjef Alexandra Bech Gjørv. Når konsernsjefen mottar nyhetene om seieren blir hun derimot ikke overrasket.
– Jeg er kjempeglad, men ikke overrasket over at SINTEF oppfattes som attraktiv i en tid som preges av usikkerhet og et stort alvor rundt verdenssituasjonen. Hos oss har medarbeiderne stor innflytelse på egen arbeidshverdag, og de fleste opplever at de jobber med noe viktig, opp mot vår visjon «Teknologi for et bedre samfunn», forteller Bech Gjørv.
SINTEF tør å satse på folk

Håvard Skanke er en av de unge som har valgt SINTEF som arbeidsgiver. Han er relativt fersk i jobben, men har allerede funnet seg til rette i Strindvegen. Med bakgrunn fra ingeniørstudier på NTNU hadde Håvard et solid inntrykk av SINTEF fra før.
– Mens jeg studerte på Gløshaugen så jeg på SINTEF som et sted hvor forskning og kunnskap møter praksis, med et sterkt varemerke bygget på kunnskap, teknologi og innovasjon. Etter å ha jobbet her litt over en måned har jeg allerede fått kjenne på det genuine engasjement for samfunnsoppdraget vårt og mulighetene vi har til å påvirke, forteller Skanke.
– Det er akkurat det som er det beste med å jobbe i SINTEF, være en del av det viktige oppdraget og se hvor mye det betyr for de som jobber her, over hele linja. Ikke minst har jeg følt meg utrolig velkommen, og setter pris på SINTEF som tør å satse på folk og gir spennende muligheter.
Rådgiver for employer branding, Jon Kjetil Brandt, og merkevare- og kommunikasjonssjef Eirik Lian er stolt av å ta imot prisen på vegne av SINTEF.
– For oss betyr det at kommende generasjon også vil bruke kunnskapen sin til å skape teknologi for et bedre samfunn, sier Brandt.
– Store deler av undersøkelsen er basert på fritekst, både hva de ser etter hos arbeidsgiver og hvor de kunne tenkt seg å jobbe. Dette viser at SINTEF har en sterk og attraktiv merkevare i samfunnet, avslutter Lian.
Vil du søke jobb hos oss?
Se alle ledige stillinger i SINTEF her.
Se tilgjengelige sommerjobber i SINTEF her.