Det er nettopp slike problemstillinger det nyåpnede forskningssenteret "Centre for Petroleum Production Facilities– Operations and Safety "skal befatte seg med. Initiativet er et samarbeid mellom SINTEF, MARINTEK, Universitetet i Stavanger, NTNU, Institutt for energiteknikk (IFE) og forskningsinstituttet IRIS.
Sikkerhet i høysetet
Forskningssenterets hovedmål er å utvide felts levetid og å unngå at det skjer store ulykker. Å forbedre drift- og integritet, verdiskaping, og å styre både nye og aldrende produksjonsanlegg på en mer effektiv måte, står også på senterets liste over satsingsområder.
Nå jakter de på flere olje- og gassoperatører som industripartnere:
– Operatørene på norsk kontinental sokkel står foran mange utfordringer. Vi skal anvende vår kombinerte forskningskompetanse og skape innovative løsninger på bakgrunn av ekte "cases". Derfor er vi avhengig av å ha med oss olje- og gassindustrien - og å samarbeide tett med dem slik at vi kan finne de gode, fremtidsrettede løsningene, sier prosjektleder Andrew Gibson ved MARINTEK.
Godt mottatt
Den tanken får støtte fra nåværende fylkesmann og forhenværende Forsknings- og utdanningsminister Tora Aasland. Da hun i forrige uke holdt åpningstalen for senteret under oljebransjens årlige messe; ONS i Stavanger, skamroste hun initiativet:
– Det er tøff konkurranse mellom forskningsinstituttene for å skaffe ressurser til forskningen i olje- og gassektoren. Og det skal det være. Men skal vi møte utfordringene som kommer, kan vi ikke forvente at hvert institutt eller universitet skal bygge opp nok kunnskap alene til å takle utfordringene rundt store ulykker og levetidsforlengelse. Det flotte med dette initiativet er at vi har seks institutter som innser at de er bedre sammen enn hver for seg. En hel verden etterspør kompetansen de nå vil levere, sa den tidligere ministeren. Og deretter la til at hun ville formidle viktigheten av denne satsingen til sine kontakter på Stortinget.
Det var ord som falt i svært god jord hos initiativtakerne, som har satt seg ambisiøse mål:
I tillegg til Europa, har Andrew Gibson jobbet i både sultanatene Brunei og Oman, med feltutvikling i henholdsvis Sør-Kinahavet og den arabiske ørkenen. Han forklarer at den ulike geografien i de to landene utgjorde helt forskjellige tekniske ”intrinsic safety” tiltak og driftskultur.
– Men risiko/barriere styring, aldring av produksjonsinfrastruktur og menneskelige faktorer er like viktig og utfordrende uansett hvor man er. Vi har nå satt oss krevende mål, og mener at vi har skapt et "norsk landslag" i FoU. Men med mulig internasjonalt samarbeid med for eksempel Malaysia og Brasil, kunne vi nå et enda høyere nivå, sier prosjektleder Andrew Gibson.
Christina Benjaminsen