Til hovedinnhold
Norsk English

SINTEF og Helly Hansen nominert til designpris for smart helikopterdress

Landets mest forseggjorte reiseantrekk kjøler kroppen i varme helikopterkabiner, men forvandles til en isolerende varmedress hvis brukeren havner i sjøen.

Satser på SmartWear: Denne tverrfaglige gruppa fra SINTEF har sammen med sin oppdragsgiver Helly Hansen utviklet oljearbeidernes nye og smarte reiseantrekk. Fra venstre: Hilde Færevik og Jarl Reitan, begge SINTEF Helse, Arne Røyset, SINTEF Materialer og kjemi, Randi Eidsmo Reinertsen og Kristine Holbø, begge SINTEF Helse. Også Frode Strisland, SINTEF IKT er medlem av gruppa. Foto: Svein Tønseth

Takket være et samarbeidsprosjekt mellom SINTEF og Helly Hansen, har plattformpersonell på norsk sokkel fått helikopterdrakter som er smarte – i bokstavelig forstand.

Oljearbeiderne er blant de første arbeidstakerne i verden som kan dra på jobb i klær med innebygd intelligens.

SINTEF og Helly Hansen har utviklet den nye drakten i fellesskap og er nå nominert til landets ypperste designpris for sitt arbeid med det unike reiseantrekket.

Innstilt til hederspris
Samarbeidspartnerne er en av tre mottakere av Merket for god design 2008 som er nominert til Hedersprisen for god design.

Prisene deles ut under Designdagen i Oslo 12. mars.

Kuler av parafinvoks – slik virker dressen – les mer

Kombinert helikopter- og redningsdrakt
Helt siden oljealderen kom til Norge, har plattformarbeiderne vært lett gjenkjennelige i ”heliporten” på norske flyplasser. Ut til de ventende helikoptrene har de vandret i skrikende oransje drakter som skal sikre at de verken drukner eller fryser i hjel ved nødlandinger eller havarier til havs.

Nå er denne gruppa av arbeidstakere i ferd med å iføre seg en ny generasjon fargerike dresser. Takket være sine egenskaper kan det nye norskutviklede og intelligente antrekket brukes både under helikoptertransporten og som redningsdrakt ute på plattformene.

Misnøye med tilbudet
De kloke dressene er utviklet som svar på nye krav utarbeidet i regi av Oljeindustriens Landsforening (OLF).

Ei arbeidsgruppe nedsatt av OLF fikk i 2000 i oppdrag å definere hvilke egenskaper helikopterdresser må ha fra nå av for å bli godkjent som reiseantrekk til og fra norske offshore-felt. Initiativet ble møtt med stor entusiasme i arbeidstakerorganisasjonene.

Arbeidsgruppa, som ble ledet av forskningssjef Ranid Eidsmo Reinertsen ved SINTEF Helse, dokumenterte nemlig at brukerne var sterkt misfornøyde med flere forhold ved de eksisterende dressene.

Bassengtester ved SINTEF viser at den nyutviklede drakten gir god beskyttelse mot varmetap dersom ulykken skulle være ute. Foto: SINTEF Helse

”Kokt levende”
– Oljearbeiderne følte de ble kokt levende inne i helikopteret på varme sommerdager. Samtidig fryktet de at de opprinnelige dressene ikke ga fullgod beskyttelse mot varmetap ved lengre opphold i kaldt sjøvann, forteller Reinertsen.

Gruppa hun ledet fikk gjennomslag for at helikopterdressene må løse begge disse problemene, for å bli godkjent.

”Umulig krav!”
De nye kravspesifikasjonene er gjort gjeldende for alle operatørselskap på norsk sokkel.

– Fra produsenthold ble det hevdet at det var umulig å innfri kravet til kjøling og varmeisolasjon i en og samme dress. Men vi mente at det måtte være mulig å imøtekomme kravene ved å ta i bruk ny teknologi og ny kunnskap, sier Randi Reinertsen, som også er professor i fysiologi ved NTNU.

Nå har norske forskere og industrifolk vist at de tilsynelatende motstridende kravene om kjøling og varmeisolasjon lar seg innfri.

Mange nyvinninger
Den norske teko-produsenten Helly Hansen begynte straks arbeidet med å utvikle en ny helikopterdrakt, med innebygde løsninger for alle nye punkt på den omfattende kravlista.

Nyvinningene omfattet blant annet beskyttelse mot sjøsprut i ansiktet, størrelser tilpasset både store og små, pustelunge, nødpeileutstyr og selvsnuingsevne.

”SmartWear”
I tillegg ga Helly Hansen SINTEF i oppdrag å utvikle løsninger for kjøling og varmeisolasjon – med utgangspunkt i SINTEFs satsing på SmartWear-teknologi.

Smart bruk av funksjonelle tekstiler kan gi klær helt nye egenskaper. I sitt arbeid med helikopterdressen har SINTEF brukt kunnskap om hvordan kulde og varme påvirker menneskekroppen, og om hvordan smarte tekstiler kan spille på lag med kroppens egne reaksjoner på nedkjøling og oppvarming.

Norsk vinner
I skarp konkurranse med nyutviklede dresser fra utenlandske produsenter, gikk den norske dressen av med seieren i anbudskonkurransen til Statoil, det første selskapet som nå er i gang med å bytte ut sine gamle helikopterdresser.


SmartWear – en tverrfaglig konsernsatsing i SINTEF

SINTEF fikk Merket for god design også i fjor

Av Svein Tønseth