![]() |
Trondheims-kunstneren Brit Dyrnes har vært med på å utsmykke verdens nest lengste veitunnel - i Kina. Her prøvekjører hun løsningen - "Skyway" - i SINTEF og NTNUs kjøresimulator. Foto: Svein Tønseth |
Bak de lysende pustehullene står trafikkforskere ved SINTEF, trønderkunstnerne Brit Dyrnes og Arild Juul og designfirmaet Kadabra i Trondheim.
SINTEF har også hatt ansvaret for de bergtekniske undersøkelsene som avgjorde størrelsen og formen på bergrommene.
Turistmagneter i nabolaget
Shaanxi-provinsen midt i Kina har lenge hatt den gamle keiserbyen Xian og den verdensberømte ”terakottahæren” å smykke seg med. Nå kan provinsen i tillegg skilte med en veitunnel utenom det vanlige.
The Qinling Zhongnan Mountain Tunnel
The Qinling Zhongnan Mountain Tunnel, som ble innviet i vinter, inngår i en ny motorveiforbindelse mellom det sørlige og nordlige Kina. For kineserne var det viktig å ha tunnelen klar til Beijings OL i 2008, på grunn av den store turisttrafikken som er ventet til Xian under sommerlekene.
Tunnelen er 18 kilometer – den lengste i verden med to løp, ett for hver kjøreretning. Totalt er tunnelen verdens nest lengste. Bare Lærdalstunnelen i Norge er lengre.
Inspirert av Lærdalstunnelen
I Lærdalstunnelen ble store, lyssatte bergrom lagt inn etter forslag nettopp fra SINTEF. Pustehullene i den kinesiske tunnelen er laget etter den samme filosofien.
Bergrommene er laget for å forhindre at bilførerne skal sovne bak rattet på sine lange underjordiske kjøreturer. I tillegg skal rommene i fjellet motvirke tunnelangst og øke bilistenes komfortfølelse. Alt dette for å øke trafikksikkerheten i tunnelene.
Psykologisk riktig tunnel
SINTEF la grunnlaget for sitt Kina-prosjekt dypt inne i fjellet i Sogn og Fjordane – og i et trafikklaboratorium i Trondheim. Da den 24,5 kilometer lange Lærdalstunnelen ble prosjektert på 90-tallet, ønsket prosjektledelsen å involvere forskere som kunne kaste lys over bilføreres atferd og reaksjoner i så lange tunneler.
På SINTEFs anbefaling la Vegvesenet tre store bergrom inn i tunnelen – både for å gi bilistene en sjanse til å snu, for å øke komforten og for å redusere monotonien. Målet var å få førerne til å oppleve hvert bergrom som en overgang til en ny tunnel, slik at totallengden ikke skulle framstå som skremmende.
![]() |
De har bragt norsk lysdesign til Kina. Fra venstre industridesigner Espen A. Jørgensen fra Trondheims-firmaet Kadabra, trafikkforsker Gunnar D. Jenssen, SINTEF og Trondheims-kunstnerne Arild Juul og Brit Dyrnes. I bakgrunnen ses Kadabras løsning "Timetravel" som er brukt i den kinesiske tunnelen. Foto: Svein Tønseth |
Prøvekjørt i simulator
I prosjektet på Vestlandet ble det også definert som viktig å finne en ”interiørdekor” som ved hjelp av farger, lys og eventuelle designelementer kunne inngi sjåførene en følelse av trygghet ved å skape et inntrykk av luftighet og god plass.
I vestlandsprosjektet inviterte SINTEF tre grupper av arkitekter, designere og kunstnere til å lage sine dekorforslag.
Fire alternativ ble testet ut på forsøkspersoner i SINTEF og NTNUs kjøresimulator – en spesialinstrumentert, stillestående bil som brukes til kjøreturer i naturtro grafikklandskap ved et laboratorium i Trondheim. Det endelige valget av lysdekor ble gjort på bakgrunn av disse testene.
Nå har SINTEF gjort en tilsvarende jobb for veimyndighetene i Shaanxi-provinsen.
Av Svein Tønseth |
Les mer: Underjordisk prøvekjøring - i laboratoriet
Les mer: Tverrfaglig hjelp til tunnelbyggerne