3D avbildning av porøsitet i aluminium støpegods vha røntgen mikrotomografi. Kontroll av porøsitet er en viktig FoU-utfordring for bil- og stykkstøpe-industrien, og et hovedtema i EU-prosjektet "Nadia" og det nasjonale prosjektet "Fremstøt". |
Arena for samarbeidet er et nyetablert EU-prosjekt, der temaet er stykkstøping av bilkomponenter i lettmetall. Parallelt med EU-prosjektet løper et nasjonalt, norsk prosjekt som vil fungere som et mottakerapparat for den nye kunnskapen her hjemme.
Stykkstøping er en prosess som gjør det mulig å produsere komponenter med ekstremt komplisert form i ett enkelt prosesstrinn. Stykkstøpte deler finnes overalt i det moderne samfunn. Metoden er kostnadseffektiv og gir designeren stor frihet, sammenliknet med alternative produksjonsmetoder.
Prosjekt til 110 millioner kroner
I forskningsprosjektet ”Nadia”, som startet opp i EU-regi i vår, har 24 aktører fra sju nasjoner gått sammen om å videreutvikle stykkstøpeteknologien – med bilanvendelser i fokus.
”Nadia” er fireårig og har et totalbudsjett på 14 millioner Euro (rundt 110 millioner kroner). SINTEF og NTNUs andel er tilsammen på 14 millioner kroner. Også norsk industri deltar i prosjektet, representert ved metalleverandøren Hydro.
Forbedring av mekaniske egenskaper
Målet er støpte bildeler i lettmetall med enda bedre mekaniske egenskaper. Dette skal oppnås gjennom bruk av nye materialer og legeringer, samt optimalisering av støpeprosesser og bildelenes design ved bruk av nye datamodeller.
Dette åpner i sin tur for slankere og lettere komponenter i framtidige bilmodeller.
Norsk milepæl
Mange støperibedrifter i Norge har kunder som opererer på den internasjonale arenaen. Men på forskningssida har det meste av aktiviteten på stykkstøping i Norge til nå foregått i nasjonale prosjekter.
– Vår deltakelse i ”Nadia”, er derfor en milepæl. Forskningsrådets store ”NorLight”-prosjekt har bidratt sterkt til å gjøre oss kvalifisert, sier forskningsleder Øyvind Nielsen ved SINTEF Materialer og kjemi.
Norsk mottakerapparat
Asbjørn Mo, SINTEF, og Lars Arnberg, NTNU, har vært nøkkelpersoner i kjernegruppen som initierte ”Nadia”. Nært samarbeid mellom SINTEF og NTNU, samt nøkkelpersonenes erfaring fra tidligere EU-samarbeid har vært avgjørende for å realisere prosjektet.
Her hjemme har SINTEF v/ Freddy Syvertsen og Øyvind Nielsen fått Norges forskningsråd og 11 norske støperibedrifter med på det nasjonale prosjektet ”Fremstøt – Fremtidens støperiteknologi”, som skal løpe parallelt med ”Nadia”.
– ”Fremstøt” vil fungere som et mottakerapparat for kunnskapen fra ”Nadia”, sier Nielsen.
Skal heve norsk industri
Norge har allerede stykkstøpebedrifter som hevder seg i verdenstoppen. ”Fremstøt” skal styrke disse ytterligere. I tillegg skal prosjektet bidra til at flere mindre norske støperibedrifter skal få muligheten til å kvalifisere seg for leveranser til transportindustrien.
Rom for økte leveranser
Det pågår en konstant kamp om markedsandeler mellom aluminium/magnesium og jern/stål. Aluminium og magnesium har lav vekt i forhold til sin tetthet, og i bilanvendelser er dette et fortrinn, bl.a med tanke på miljøkrav og CO2-utslipp.
– Lykkes vi med å redusere variasjonsbredden i støpeprosessene og forbedre støpegodsets egenskaper, kan neste generasjon stykkstøpt lettmetall tilbys i et mye større marked enn i dag, sier forskningsleder Øyvind Nielsen ved Faglag for støping, SINTEF Materialer og kjemi.
Av Svein Tønseth
Les også: Stykkstøping styrker sin posisjon i bilsektoren
Les også: Norske støpeeksperter på verdenstoppen