Til hovedinnhold
Norsk English

Nasjonal førstehjelpsopplæring i grunnskolen. Kunnskapsgrunnlag for evaluering av pilotprosjekt

Sammendrag

Denne rapporten presenterer et kunnskapsgrunnlag for prosjektet Førstehjelpsopplæring i grunnskolen. Rapporten baserer seg på analyse av 25 forskningsartikler, og trekker ut den viktigste kunnskapen som er relevant for utviklingen av prosjektet.
Analysen konkluderer med at alderstilpasset skolebasert opplæring og trening i førstehjelp kan gis til svært unge barn, og at slik opplæring kan gi gode resultater når det gjelder å øke kunnskaper om skadereduksjon, øke ferdighetene i grunnleggende livredning og øke selvitilitt til at de kan hjelpe.
Opplæringsopplegget bør baseres på praktiske øvelse og faktakunnskaper, og bør være tilpasset aldersgruppen. eLæring og annen teknologibasert opplæring kan med fordel supplere praktiske øvelser. Bruk av digitale verktøy for trening, instruksjon og spill kan redusere tid og ressursbruk.
Pilotprosjektet bør evaluere resultater av undervisningsopplegget rett etter opplæringen/ ved avsluttet opplæring, og en god stund etter gjennomført opplæring (noen uker/måneder). Evalueringen bør gi kunnskap om elevenes kunnskap, ferdigheter og holdninger knyttet til læringsmålene, og fange opp dimensjonene kjennskap til, kunnskap om, ferdigheter i og mestring av.
Oppdragsgiver: LHL
Les publikasjonen

Kategori

Rapport

Oppdragsgiver

  • SINTEF AS / 102016426

Språk

Norsk

Forfatter(e)

Institusjon(er)

  • SINTEF Digital / Smart Sensors and Microsystems
  • SINTEF Digital / Sustainable Communication Technologies
  • SINTEF Digital / Helse

År

2018

Forlag

SINTEF

Hefte nr.

2018:00023

ISBN

978-82-14-06632-6

Vis denne publikasjonen hos Cristin