Til hovedinnhold
Norsk English

Betydningen av hjelpemidler og tilrettelegging for funksjonshemmede barn og unges mestring og deltakelse i skolen

Sammendrag

Denne rapporten oppsummerer prosjektet "Betydningen av tilrettelegging og hjelpemidler for funksjonshemmede barn og unges mestring og deltakelse i grunnopplæringen", som ble gjennomført på oppdrag av Arbeid- og velferdsdirektoratet. Prosjektet ble gjennomført av SINTEF avdeling helse i samarbeid med NTNU Samfunnsforskning, gruppe for Mangfold og inkludering. Det overordnede målet med evalueringen har vært å fremskaffe ny forskningsbasert kunnskap som kan bidra til økt deltakelse og mestring i skolen for unge med nedsatt funksjonsevne. I tillegg til å utvikle kunnskap som kan gjøre hjelpemiddelområdet bedre i stand til å prioritere innsats og iverksette tiltak tilpasset brukerne. Prosjektet benyttet både kvantitative og kvalitative metoder, samt at det ble gjennomført en litteraturgjennomgang. Målet med denne rapporten er å kommunisere de funn vi har gjort i prosjektet som kan bidra til kunnskapsutvikling innenfor hjelpemiddelområdet spesifikt knyttet til elevers deltakelse og mestring i skolen.
Les publikasjonen

Kategori

Forskningsrapport

Språk

Norsk

Forfatter(e)

Institusjon(er)

  • SINTEF AS
  • NTNU Samfunnsforskning AS

År

2020

Forlag

SINTEF Digital

Hefte nr.

2020:00647

ISBN

9788214065688

Vis denne publikasjonen hos Nasjonalt Vitenarkiv