Til hovedinnhold
Norsk English

Menneskelige, tekniske og organisasjonsmessige forhold knyttet til Helge Ingstad ulykken

Sammendrag

Vi har analysert kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og TS Sola ut fra et systemperspektiv der vi har lagt vekt på å analysere de bakenforliggende årsakene som bidro til at hendelsen skjedde, bl.a. design. Vår vurdering er at dette er en hendelse/uhell som ventet på å skje på grunn av bakenforliggende årsaker som dårlig design i kombinasjon med uheldige omstendigheter. Etter vår vurdering kan helt sentrale årsaksfaktorer oppsummeres som: Sviktende risikovurdering og manglende system for sikkerhetsstyring fra marinen; systemiske svakheter ved organisering og utstyr på bru; dårlig utforming av viktige støttesystemer; dårlig utforming av arbeidsplassen til brobesetningen; manglende erfaring i broteamet; sviktende kommunikasjon mellom flere aktører; uheldige omstendigheter i kombinasjon med manglende oppfølging fra VTS og Sola TS; sviktende organisering og manglende oppdatering av situasjonsforståelsen til bro-besetningen. Ansvarlig reder fikk og godtok en foretaksbot på 10 Mill kr., dette er i tråd med god sikkerhetspraksis og i tråd med skipssikkerhetsloven og lovgivers merknader. Når det gjelder vaktsjefen må vi spørre «Kan sikkerheten på Helge Ingstad være avhengig av en persons vurderinger?» Uaktsomhetsbegrepet for de i den spisse enden bør diskuteres. I sjøfart som i luftfart og i andre områder bør ikke de i den spisse enden straffes for handlinger, unnlatelser eller beslutninger når handlingene står i rimelig forhold til deres erfaring, utdanning og allmenne menneskelige begrensinger.
Les publikasjonen

Kategori

Forskningsrapport

Språk

Norsk

Forfatter(e)

  • Ole Andreas Alsos
  • Stig Ole Johnsen
  • Frøy Birte Bjørneseth

Institusjon(er)

  • SINTEF Digital / Software Engineering, Safety and Security
  • Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

År

2023

Forlag

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

ISBN

9788291917405

Vis denne publikasjonen hos Nasjonalt Vitenarkiv