Sammendrag
Denne rapporten har som mål å utforske hvilke effekter kurs i folkedans kan ha for elever i ungdomsskolen. Våre analyser tyder på at det å lære seg folkedans i skolen når man er i ungdomsskolen kan være krevende hvis man ikke har danset før. Særlig synes nærheten som kreves i pardans og regelmessige parbytter å skape et ubehag hos elevene. Dans kan styrke kognitive ferdigheter som styrker elevers evne til å samarbeide om å løse utfordringer. Å utvikle slike ferdigheter krever imidlertid et pedagogisk opplegg basert på blant annet frivillighet, kontinuitet, elevsentrert læring og tvetydighet. Dataene viser at en av fire elever i ettertid uttrykker at de har blitt mer trygge på seg selv, og at noen elever opplevde at de henholdsvis ble bedre kjent med medelever og fikk et bedre inntrykk av andre elever. Studien tyder dermed på at dansekurset har bidratt både til en mer positiv selvfølelse for en del elever og bedre relasjoner mellom noen elever. God selvfølelse er en forutsetning for læring og prestasjoner, og kurset kan dermed også ha hatt en betydning for skoleresultater. Et slikt potensial setter åpenbare krav til trygghet blant elever og lærere, og at danseinstruktørenes pedagogiske opplegg og praktisk gjennomføring av undervisningen er av en god kvalitet. ISBN: 978-82-14-07837-4