Til hovedinnhold
Norsk English

Metodeutvikling for modellering av høyere fartsgrenser

Sammendrag

Rapporten beskriver en utvidelse av gjeldende metodikk for estimering av kjørefart og utslipp i verktøy for modellering av transport (RTM) og nytte/kostnadsanalyser (EFFEKT). Bakgrunnen for prosjektet er et behov for å gjøre beregninger for veger med fartsgrense som er høyere enn de som finnes på norske veger i dag, med hovedfokus på 120 km/t. Arbeidet er todelt, hvor den første delen fokuserer på å estimere gjennomsnittlig kjørefart i høyere fartsgrenser basert på datainnsamling fra tilsvarende veger i utlandet, samt en vurdering av fartsnivå ved norske forhold. Den andre delen av arbeidet omhandler modellering av drivstofforbruk og utslipp, og spesielt innføring av virkningsgradsfunksjoner som erstatning for virkningsgradskonstanter. Dette arbeidet er basert på utslippsmålinger fra europeisk typegodkjenning.
Les publikasjonen

Kategori

Forskningsrapport

Språk

Norsk

Forfatter(e)

Institusjon(er)

  • SINTEF Community / Mobilitet

År

2019

Forlag

SINTEF Community

Hefte nr.

2019:00982

ISBN

9788214063707

Vis denne publikasjonen hos Nasjonalt Vitenarkiv