Til hovedinnhold
Norsk English

Evaluering av digital praksis i stjørdalsskolen - Resultater fra spørreundersøkelser til foresatte og lærere

Sammendrag

Lærere i stjørdalsskolen ser potensialet i digitale læringsteknologier for å berike undervisningen og å gjøre individuelle tilpasninger til elevene. De er tilfredse med tilgangen til digitale læremidler, men misfornøyde med tilgangen til trykte læremidler. Flere lærere heller også mot å ha PC for de eldste barna. Foresatte mener at barna har utviklet digital kompetanse, men er delt angående iPad som pedagogisk verktøy. Lærere og foresatte peker på utfordringer knyttet til skriving på iPad, og foreslår løsninger som eksternt tastatur og tilgang til PC i enkelte læringssituasjoner. Tid brukt med digitale læringsaktiviteter varierer med elevenes alder, og bruken er relativt beskjeden blant de yngste barna, tatt i betraktning at de har tilgang til hver sin iPad. Majoriteten av lærerne mener at egen digital kompetanse er avgjørende for praksisen i klasserommet. Lærere ønsker kompetanseheving innen blant annet kunstig intelligens, programmering og ulike Office-verktøy. Elevene kan bli distrahert av det digitale, og lærerne mener det er behov for tydeligere regler for bruk av teknologi i klasserommet, da spesielt på ungdomstrinnet. ISBN: 978-82-14-07180-1
Les publikasjonen

Kategori

Forskningsrapport

Språk

Norsk

Forfatter(e)

Institusjon(er)

  • SINTEF Digital / Teknologiledelse

År

2023

Forlag

SINTEF Digital

Hefte nr.

2023:01437

ISBN

9788214071801

Vis denne publikasjonen hos Nasjonalt Vitenarkiv